2019.01.22. | Szabó Edit
Közeleg a tizedik, jubileumi Furmint Február, ami az idén már nemcsak Magyarországon, hanem Londonban is ünnepelni hívja a borkedvelőket. A londoni programot a Wines of Hungary UK szervezi…
 


A Wines of Hungary UK az utóbbi hónapokban nagyszerű programokat szervezett, nagyon sokat tett a magyar borok népszerűsítéséért a brit fővárosban. Mióta létezik a szervezet?

Lilla O’Connor: Az idén lesz öt éve, hogy létrehoztam, tulajdonképpen hirtelen felindulásból. Egy este szerettem volna inni egy pohár jó kékfrankost, de sehol sem találtam. És ekkor megjelent előttem egy kristálytiszta vízió: mire a kislányom iskolába megy – akkor még pici volt –, teherautók fogják szállítani a magyar borokat a szigetországba. Marketingszakember vagyok, kicsit körülnéztem a brit borpiacon, és azonnal láttam, hogy sajnos nincs komoly érdeklődés a magyar borok iránt. A cél tehát egyértelmű volt: fel kell ébresztenem az emberek kíváncsiságát, keresletet kell generálnom.



A tavalyi év elejétől csatlakozott a cégedhez a Londonban élő bormarketing-szakember, Toronyi Zsuzsa is. Olyan sok volt a tennivaló, hogy egyedül már nem tudtad volna elvégezni, vagy szeretted volna szélesíteni a partnereid számára kínált lehetőségek körét?

Lilla O’Connor: Mindkettő. Az elmúlt négy évben – egyrészt a Wines of Hungary UK tevékenységének, másrészt a jó időzítésnek köszönhetően – megnőtt az érdeklődés a magyar borok iránt. Nekünk kedvez az is, hogy változik a piaci trend: a fogyasztók ma már kíváncsiak a még felfedezetlen országok borkultúrájára, és bár kevesebbet isznak, magasabb árat is hajlandóak kifizetni egy pohár vagy egy palack borért. Ahogy nőtt az érdeklődés, úgy lett egyre több a feladatom, és ma már Zsuzsával együtt intézzük a cég ügyeit. Az utóbbi időben elég sok eredményt elértünk az angol piacon. Erre úgy voltunk képesek, hogy rugalmasan dolgozunk, alkalmazkodunk a partnereink elvárásaihoz, és az ő igényeik szerint bővítjük a szolgáltatásaink körét.

Jelenleg hány partnerrel dolgoztok? Pontosan hogyan lehetne megfogalmazni, leírni azt a munkát, amit számukra végeztek?

Toronyi Zsuzsa: Szigorúan véve tizenöt pincészetet képviselünk az angol piacon. Jelenleg ez az az ügyfélkör, amit ketten Lillával minőségi kompromisszumok nélkül ki tudunk szolgálni. A cég bővítése a nagyon közeli terveinkben szerepel. Alapvetően bormarketing- és kommunikációs ügynökség vagyunk, tevékenységünk két fő iránya a már piacon lévő pincészetek értékesítésének támogatása, továbbá importőrök keresése a piacra belépő partnereink számára. Közreműködünk az értékesítési csatornák kiépítésében, segítünk a kereskedelmi partnerek kezelésében, de ahogy Lilla is említette, nagyon fontos feladatunk a keresletgenerálás, a magyar borok népszerűsítése a fogyasztók körében. Az utóbbi időben egyre nagyobb szerepet kap a stratégiai tervezés, és jobban fókuszálunk az értékesítésnövelő tevékenységekre is.



Londonban kóstolókat, workshopokat szerveztek, sommelier-knek, kereskedőknek mutatjátok be az általatok képviselt magyar borászatok borait, Magyarországra pedig brit boros szakembereket hívtok, hogy még jobban megismertessétek velük az itt zajló munkát. Aktív év van a hátatok mögött. Látható már a munkátok eredménye?

Toronyi Zsuzsa: Szerencsére igen. Én az eladások növekedésében mérem a sikert, Lilla pedig az általunk generált sajtómegjelenések számában, de szerencsére minden téren pozitív a mérleg. A rendezvényeink megtervezésekor a hatékonyságot tartjuk szem előtt, hiszen nekünk is az a fontos, hogy a velünk dolgozó borászatoknál minél hamarabb megtérüljön a befektetés. Már látható, hogy a munkánk eredményeként egyre több helyen, egyre nagyobb mennyiségben elérhetőek a magyar borok Anglia-szerte, az irány tehát jó, de folytatni kell, aktívan, lendületesen.



Oz Clarke, a neves brit borszakíró szintén a ti meghívásotokra jött legutóbb Magyarországra. Akkor azt nyilatkozta egy interjúban, hogy London vevő a magyar borokra, de komoly mennyiséget soha nem fognak tőlünk rendelni, inkább az izgalmas, egyedi, különleges tételek iránt érdeklődnek. Ezt ti is így látjátok?

Lilla O’Connor: Az attól függ, hogy mi a komoly mennyiség. Amikor Oz ezt mondta, kifejezetten olyan helyi szőlőfajtákra gondolt, mint az Angliában is sikeres furmint, a juhfark, vagy Jancis Robinson legújabb kedvence, a kéknyelű. Ezekből a különlegességekből valóban nem állítanak elő roppant mennyiségeket a hazai borászok, de ez nem is cél, hiszen nem a tömegfogyasztók, hanem a „művelt alkoholisták” számára készülnek. Ezt tudjuk és elfogadjuk, de elkeseredésre nincs okunk. Tavaly a statisztikák szerint 13%-kal nőtt a 10 font feletti árú szupermarketborok piaca Angliában. A teljes borpiac becsült értéke 5,4 milliárd font. Olyan nagy baj az, ha ennek csak egy szűkebb szegmensében vagyunk jelen? És azt sem szabad elfelejtenünk, hogy ott van nekünk a kékfrankos, és vannak nagyon jól teljesítő, nemzetközi szőlőfajtákból készült boraink is.

Például?

Lilla O’Connor: Az angolok imádják a pinot noirt, amelyből az egyik, már importőrrel rendelkező hazai partnerborászatunk nem tud eleget termelni. Az Ostoros Pinot Noir még Jancis Robinsont is meglepte minőségével és kitűnő ár-érték arányával.

Melyek azok a fajták, amelyek könnyebben utat találnak a britek szívéhez?

Toronyi Zsuzsa: Tapasztalataim szerint az autochton szőlőfajtáinkkal könnyebben érünk el sikereket. A magyar borok számára nagyon kedvező a jelenlegi piaci trend. A borhoz valamelyest értő fogyasztók kifejezetten keresik az új borélményeket, a még felfedezetlen régiókból érkező, jó árú, minőségi borokat. Ez persze nem jelenti azt, hogy a jó ár-érték arányt képviselő nemzetközi fajtáinknak ne lenne piaca.



Amikor novemberben ott voltam az egyik általatok szervezett sommelier workshopon, örömmel tapasztaltam, hogy a fiatal sommelier-k, kereskedők nemcsak hogy hallottak a magyar borokról, de sorolták a területeket, a borászok, a fajták nevét is. Nyilván azokat hívtátok meg a workshopra, akikről tudható, hogy érdeklődnek a magyar borok iránt, de ez a kép mennyire általános? Van nyitottság a boraink iránt a fiatal szakemberekben?

Lilla O’Connor: Teljes mértékben nyitott a szakma, és valóban sok a tehetséges, érdeklődő fiatal a területen.

Most a londoni Furmint Február kóstolóra készültök. Szervezhettetek volna speciális eseményt a kadarkának vagy akár a hárslevelűnek is, ti mégis a furmintot választottátok. Miért?

Toronyi Zsuzsa: Mert jelenleg a furmintok érhetőek el olyan mennyiségben az angol piacon, hogy azt a nagyságrendű értékesítésnövelő promóciót meg tudjuk valósítani, aminek már súlya van. A kevésbé ismert, de figyelemre méltó szőlőfajták borait kisebb, tematikus workshopokon szeretnénk bemutatni a közönségnek.

Hol, milyen helyszínen, milyen pincészetek részvételével szervezitek a londoni Furmint Februárt?

Toronyi Zsuzsa: A kóstolót január 30-án, a nagy presztízsű 67 Pall Mallban tartjuk, 26 magyar borászat részvételével. Az eseményre szigorúan a szakma képviselőit hívtuk. Importőrök, kereskedők, beszerzők, sommelier-k, szakújságírók kóstolják majd a magyar furmintokat, a rendezvény háziasszonya Caroline Gilby Master of Wine lesz.



Mi a cél, mit szeretnétek elérni ezzel a rendezvénnyel?

Toronyi Zsuzsa: Olyan nagy az érdeklődés, hogy a kezdeményezést már most sikeresnek értékelhetjük. Jó látni, milyen lelkes a londoni piac. A sajtóközleményünket a kiküldés másnapján lehozta az összes rangos szakmai lap, és ha ilyen tempóban jönnek a visszajelentkezések, pár napon belül ki kell tennünk a „megtelt” táblát.

Lilla O’Connor: A borászatok kereskedelmi partnerei teljes mellszélességgel támogatják a kóstolót, és lelkesen készítik elő az egész februárban zajló furmintpromóciót, amelynek során több rangos londoni étterem, egyebek közt a Sexy Fish, a The Ritz Hotel, a Moor Hall (Lancashire), a Babbo, a Leroy vagy a 67 Pall Mall poharazva is kínál furmintot egész hónapban. Sikeresek akkor leszünk, ha nagyon sokan megismerik a furmintot, és ennek segítségével még tovább nő az érdeklődés a magyar borok, a magyar borászatok iránt.

A tavalyi évben rendkívül aktívak voltatok, sok programot szerveztetek, sok magyar bort bemutattatok a brit közönségnek. Milyen terveitek vannak 2019-re?

Lilla O’Connor: Folytatjuk a megkezdett munkát. Májusban újra megszervezzük az éves magyar kóstolónkat, ahol a tervek szerint nem csupán a partnereink borait, hanem az angol piacon elérhető többi magyar bort is bemutatjuk a szakmának, és idén először a nagyközönségnek is. A tavalyi magyarországi szakmai utunk rendkívül sikeresnek bizonyult, ezért tervezzük, hogy 2019-ben is viszünk Magyarországra beszerzői csoportokat és véleményformáló szakújságírókat.

Toronyi Zsuzsa: Partnerpincészeteink boraival részt veszünk Anglia legjelentősebb szakmai és fogyasztói kóstolóin (London Wine Fair, Specialist Importers Trade Tasting, Three Wine Men), illetve mi is szervezünk kisebb, tematikus borbemutatókat, és gőzerővel kutatjuk azokat a lehetőségeket, hogy hogyan lehetne az importőrök segítségével még hatékonyabban serkenteni az érdeklődést és az eladást. Az biztos, hogy unatkozni az idén sem fogunk, és mindent megteszünk azért, hogy tovább öregbítsük a világban a magyar bor hírnevét.



A londoni kóstolón az alábbi pincészetek mutatkoznak be: Árvay Családi Pincészet, Balassa Pince, Barta Pince, Bodrog Borműhely, Budaházy Pincészet, Demetrevin, Disznókő Szőlőbirtok, Dobogó Pincészet, Füleky Pincészet, Gizella Pince, Grand Tokaj, Juliet Victor Pincészet, Kardos Szőlőbirtok, Kolonics Pince, Kovács Nimród Pincészet, Lenkey Pincészet, Mád Hill, Orosz Gábor Pincészete, Patricius Borház, Royal Tokaji Borászat, SanzonTokaj, Szent Tamás Pincészet, Szepsy Pince, Tokaj Hétszőlő Szőlőbirtok, Zsirai Pincészet


 
Fotó:
Szabó Edit -
Fabien Lainé

Kapcsolódó hírek

címkék

badacsony (9) balaton (52) bikavér (13) bio (6) bocuse d'or (9) bor (247) borbár (21) borfesztivál (19) bori mami (5) borkorcsolya (18) borshanta (11) borterasz (7) borteszt (13) bortúra (11) borvacsora (9) borverseny (10) bott pince (24) bottszerda (21) budapest (153) cava (7) CEWI (10) csirke (5) csokoládé (7) cukrászda (11) demeter zoltan (4) édes (39) édes szamorodni (4) eger (24) étterem (102) etyek (8) etyeki kúria (6) fesztivál (23) franc&franc (4) furmint (43) furmint február (6) gizella pince (5) gyerekbarát (16) gyöngyözőbor (10) habzóbor (4) hárslevelű (8) heimann (4) húsvét (7) interjú (51) kadarka (9) karácsony (11) kávé (37) kavezok (8) kékfrankos (6) kéknyelű (5) koktél (8) kóstoló (52) kovács nimród winery (4) közben esznek (8) kreinbacher birtok (5) kunsági borvidék (4) london (7) mád (10) magnamátra (10) mátra (24) michelin-csillag (6) monyo brewing co (4) mór (5) művészinterjú (8) nyár (8) nyaralás (4) olaszország (9) olaszrizling (7) őstermelői piac (6) paletta (4) pálinka (7) pálinkaverseny (6) pannonhalma (5) pannonhalmi apátsági pincészet (4) pécs (7) pezsgő (37) piac (13) pinot noir (7) portugália (5) programajanló (26) rácz jenő (4) rajnai rizling (6) recept (78) rozé (21) saláta (4) sauvignon blanc (6) somló (8) sommelier (8) soproni borvidék (7) sör (37) sós (38) spanyolország (5) specialty kávé (8) st andrea (6) sütemény (17) süti (12) svét (11) szekszárd (17) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (8) tállya (4) támogatott írás (6) tarcal (8) tavasz (7) tea (8) tenger gyümölcsei (4) tészta (4) tokaj (78) tokaj-hegyalja (33) tokaji aszú (15) tudnivalok (4) utazás (16) vacsora (6) verseny (9) villányi borvidék (28) vörösbor (8) vylyan (7)