Iszunk

Francoljunk!

2017.11.22. | Szabó Hajnalka
Hűvösödik az idő, a nehezebb, téli fogások mellé testesebb borokat kívánunk. Töltsünk pohárba egy cabernet franc-t, mondjuk éppen Villányból, ahol olyan nagy becsben tartják a fajtát, hogy külön márkanevet is kapott. Villányi Franc. Ízlelgessük a szót is, a bort is…
 

A 2014-ben megalkotott kritériumok alapján besorolt Villányi Franc szerelmesei immáron harmadszor találkozhattak a kedvenc boraikat készítő borászokkal Budapesten. A CEWI-ben megrendezett Villányi Franc Klubban a fiatalabb generációt ezúttal Bakonyi Péter és Rácz Miklós Tamás, míg a többgenerációs villányi borászcsaládokat Gere Andrea és Tiffán Zsolt képviselte. A termelők színes történetekkel és ízes borokkal érkeztek a fővárosba.



A cabernet franc egyike a leghíresebb bordeaux-i szőlőfajtáknak, önállóan azonban ritkán palackozzák. Termesztésében hazánk a maga 1200 hektárjával a világ élbolyában, a negyedik helyen áll, és annak az 1200 hektárnak a harmada éppen a villányi dombokon található. Déli borvidékünkön a portugieser és a cabernet sauvignon után ez a harmadik leggyakoribb fajta. És hogy mennyire fontos a borvidéknek, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy külön márkanevet kapott, sőt saját konferenciát is szentelnek neki. Mint Gere Andrea elmesélte, a koncepció kiindulópontja az volt, hogy Villánynak is legyen egy emblematikus fajtája, amivel összekapcsolják, egy megbízható szőlő, ami komplex bort ad. Van még csiszolnivaló, de a szabályrendszer működik, és erre szükség is van, hogy egységessé tegyék a márkanév alatt megjelenő borokat, mert Villányban megvan a potenciál a nagyformátumú vörösek készítéséhez.



A harmadik Villányi Franc Klubra érkező borászok közül ketten ott voltak a Villányi Franc mozgalom elindítói között, ketten azonban a fiatalabb generáció tagjai, akik – egyelőre legalábbis – nem a speciális elvárások szerint készítik a boraikat. Horkay András – a CEWI vezetője és az Országos Borszakértő Bizottság elnöke  –  szerint aki nem kifejezetten a nagy testet keresi a borban, az Bakonyi Péter és Rácz Miklós Tamás palackjai között nézzen körül. Ezek a borok más filozófia mentén készülnek, az alkoholtartalom alacsonyabb, a hordóhasználat nem olyan erős, más a stílus, de mégis hamisítatlanul villányi mindegyik.



A kóstoló második felében a nagytestű, a közönség által jobban ismert villányi borok kerültek terítékre. Tiffán Zsolt őszintén beszélt arról, hogy volt egy időszak Villányban, amikor a borászok elkényelmesedtek, és ezt a fogyasztóközönség bizony megérezte. A viszonylag zárt magyar borpiacon Villány sokáig vezető szerepet játszott, hiszen a borvidék emocionálisan is közel áll a fogyasztókhoz. A többi borvidék előretörésével azonban megszűnt ez a kiemelt pozíció, és a villányi borászok rájöttek, hogy tenniük kell valamit, amivel újra a figyelem fókuszába kerülhetnek. Megérezték, hogy a Villányi Franc remek kitörési pont lehet, hiszen a fajta jól kommunikálható, a minősége megkérdőjelezhetetlen, ráadásul a közös marketing bármilyen pénzen vásárolható hirdetésnél erősebb üzenet.



Az is szóba került, hogy három borvidékünkön van ilyen szintű borminősítési rendszer (klasszikus, prémium és szuperprémium), abban azonban Villány egyedülálló a magyar borvidékek sorában, hogy ezt a rendszert minden fajtára kiterjesztették, minden villányi boron megtalálható a kikericses logó.



Bármilyen büszkék is vagyunk a Villányi Franc-ra, azzal tisztában kell lennünk, hogy az összesen 400 hektárnyi területen nem lehet mennyiséget termelni. A minőség azonban rendkívül fontos, arra kell koncentrálni. Mint Rácz Miklós Tamás megállapította, nem a nagyvilág meghódítása a cél, de boldogok lennének, ha a vörösborról minden fogyasztónak a Villányi Franc jutna eszébe.



Akik többet szeretnének megtudni a Villányi Franc-ról, vagy egyszerűen csak megkóstolnának néhány jó vörösbort az előttünk álló, kissé zimankós hétvégén, azok mindenképpen látogassanak el Villányba, ahol harmadik alkalommal rendezik meg a Franc&Franc konferenciát. A pénteki szakmai napon és a szombati kóstolónapon egyaránt szívesen látják a vendégeket.
 
Fotó:
facebook

címkék

Badacsony (8) bajnoksag (3) Balaton (33) bikaver (12) Bocuse d'Or (7) bor (207) borbar (16) borfesztivál (11) Bori Mami (3) boriskola (3) borkorcsolya (14) Borshanta (9) borterasz (6) bortúra (8) borvacsora (4) borvendéglő (3) borverseny (7) Bott pince (24) Bottszerda (21) Budapest (113) cava (7) CEWI (9) csirke (3) csokoládé (5) cukrász (3) cukrászda (9) demeter zoltan (4) desszert (3) édes (24) édes szamorodni (4) Eger (16) espresso embassy (3) étterem (76) Etyek (3) fesztival (19) Franc&Franc (3) furmint (34) Gizella Pince (5) gyerekbarát (15) gyöngyözőbor (7) harslevelu (4) heimann (3) húsvét (7) interjú (13) kadarka (6) karácsony (9) kave (36) kavezok (8) Keszthely (3) koktel (5) könyv és kávé (3) kostolo (21) Közben esznek (8) Kreinbacher Birtok (3) London (3) Mád (9) magnamatra (7) Mátra (14) Michelin-csillag (6) Monyo Brewing CO (3) Mór (4) művészinterjú (3) nyar (4) nyaralas (4) Olaszország (5) olaszrizling (5) őstermelői piac (5) Paletta (3) pálinka (6) pálinkaverseny (6) Pancs Belvárosi Gasztroplacc (3) Pannonhalma (4) Pannonhalmi Apátsági Pincészet (3) pecs (3) pezsgő (21) piac (8) pizza (3) Portugália (5) programajanlo (10) Rácz Jenő (3) recept (31) rozé (11) sarospatak (3) sauvignon blanc (6) Somló (3) sommelier (6) sor (35) sós (11) Spanyolország (4) specialty kave (7) st andrea (3) Super 12 (3) sütemény (14) süti (8) SVÉT (11) szakácsverseny (3) Szekszárd (15) Szent András Sörfőzde (6) szorakozas (4) tallya (4) támogatott írás (6) Tarcal (7) Tarcal Kulturális Egyesület (3) tavasz (5) tea (6) tenger gyümölcsei (4) tészta (3) tokaj (70) Tokaj Oremus Szőlőbirtok (3) Tokaj-Hegyalja (26) tokaji aszú (13) tudnivalok (4) utazás (11) verseny (7) Villányi borvidék (18) vörösbor (8) zold veltelini (3)