Vendégoldal

Így választunk bort

2018.12.14. | Borsmenta
A borpiacon is az innovatív megoldásokat keressük – állítja a Csányi Pincészet felmérése. Az 1700 válaszadó 75%-a nem keres különleges alkalmat a borozáshoz, de még mindig közel 30 százalékuk csábul el egy szép címke láttán…

Virágkorát éli a borkultúra, de az is tény, hogy az ünnepek alatt felpörög a borpiac, ezért most különösen aktuális a kérdés, hogy vajon mi alapján kerül a bor a bevásárlókosárba. Legutóbbi beszélgetésünkkor Romsics László, a Csányi Pincészet vezérigazgatója azt mesélte, hogy komoly felmérésre készülnek, amelynek segítségével pontosabb képet alkothatnak a vásárlói szokásokról. A több mint 1700 fő bevonásával készült közvélemény-kutatás az alábbi kérdésekre kereste a választ:

A borivás szerves része a kultúránknak, de vajon hogyan nyilvánul meg mindez a vásárlási szokásainkban? Mi alapján dől el, hogy melyik palack kerül a kosarunkba? Jobban számít a külcsín, mint a belbecs?



Mikor, mennyit, miért?

A kutatás egyik legszembetűnőbb felfedezése az, hogy a többség rendszeresen vásárol bort, hiszen a válaszadók 67%-a havonta 1-2 alkalommal indul borvadászatra. Kijelenthetjük tehát, hogy a bor napjainkban az egyik legnépszerűbb ital. Még azok is évente legalább 1-2 alkalommal a borospolcok felé veszik az irányt, akik kevésbé rajonganak a hegy levéért (15%).

A fenti állítást támasztja alá az is, hogy válaszadók 75%-ának nincs szüksége különleges alkalomra ahhoz, hogy borozzon, 22% csak akkor vesz bort, ha vendégségbe megy, és ajándékba viszi, és csupán 3% az, aki kizárólag akkor nyúl a dugóhúzóért, ha szórakozni indul.



Tej, kenyér, egy üveg bor

Még mindig a szupermarketekben vásárolnak bort a legtöbben (70%). Ez azért érdekes adat, mert a legtöbb árucikkel ellentétben a bor esetén az internetes vásárlás szinte alig jellemző (2%), míg a szinte gombamód szaporodó borkereskedéseket a válaszadók kicsivel több, mint negyede (27%) választja.

Jó bornak is kell cégér

A hazai borkultúra az elmúlt években robbanásszerű fejlődésnek indult, és ez jórészt a fogyasztók edukálásának köszönhető. Míg pár évvel ezelőtt az édes vörös volt „a bor”, addig mára az átlagfogyasztók is kifinomultabb ízléssel és alapvető, ám fontos információkkal rendelkeznek a magyar borokról.

Ezt támasztja alá az is, hogy a válaszadók 36%-a borvidék alapján választ, azonban az évjáratot és – meglepő módon – az akciókat kevesebben említették elsődleges választási szempontként. Bár a borválasztásnál nem a címke az elsődleges szempont, a válaszadók több, mint negyede (28%) úgy gondolja, hogy ha egy boroscímke különösen szép, akkor inkább azt a bort vásárolják meg a megszokott kedvenc helyett.



A 2018-as év egyébként számos innovációt hozott a címkék terén is. A tradicionális kinézet helyét sok pincészetnél átveszik a merész grafikai megoldások, sőt – ahogyan erről korábban beszámoltunk – idén megszületett az első beszélő nyakcímke is, ami Csuja Imre hangján mondja el Kiss Judit Ágnes borról szóló verseit.

Egy szó, mint száz: a bor népszerűbb, mint valaha, és a fogyasztók egyre tudatosabban választanak. Keressék az ünnepek idején is a megbízható pincészetek színvonalas termékeit, de soha ne feledjék: egy palack felpattintásához nem kell különleges alkalomra várni. Elég egy meghitt este és két ember. A többit elmondja a bor.
 
:
Fotó:
Papp Zoltán

címkék

Badacsony (9) bajnoksag (3) Balaton (43) bikaver (13) bio (4) biodinamikus (3) Bocuse d'Or (8) bor (232) borbar (20) borfesztivál (15) Bori Mami (3) boriskola (3) borkorcsolya (16) Borshanta (9) borterasz (7) bortúra (10) borvacsora (5) borvendéglő (3) borverseny (7) Bott pince (24) Bottszerda (21) Budapest (124) cava (7) CEWI (9) csirke (3) csokoládé (6) cukrász (3) cukrászda (11) demeter zoltan (4) desszert (3) édes (27) édes szamorodni (4) Eger (19) espresso embassy (3) étterem (85) Etyek (6) Etyeki Kúria (4) fesztival (20) Franc&Franc (4) furmint (37) Furmint Február (3) Gizella Pince (5) gyerekbarát (16) gyöngyözőbor (10) habzóbor (3) harslevelu (6) heimann (4) húsvét (7) interjú (28) kadarka (8) karácsony (11) kave (36) kavezok (8) kekfrankos (3) kéknyelű (3) Keszthely (3) koktel (6) könyv és kávé (3) kostolo (44) Kovács Nimród Winery (3) Közben esznek (8) Kreinbacher Birtok (4) kunsagi borvidek (3) London (5) Mád (10) magnamatra (10) Mátra (18) Michelin-csillag (6) Monyo Brewing CO (3) Mór (4) művészinterjú (5) nyar (4) nyaralas (4) Olaszország (5) olaszrizling (6) őstermelői piac (6) Paletta (4) pálinka (7) pálinkaverseny (6) Pancs Belvárosi Gasztroplacc (3) Pannonhalma (5) Pannonhalmi Apátsági Pincészet (4) pecs (7) pezsgő (32) piac (11) pizza (3) Portugália (5) programajanlo (24) Rácz Jenő (4) rajnai rizling (5) recept (49) rozé (16) sarospatak (3) sauvignon blanc (6) Somló (5) sommelier (7) Soproni borvidék (6) sor (35) sós (16) Spanyolország (4) specialty kave (7) st andrea (4) Super 12 (3) sütemény (17) süti (11) SVÉT (11) szakácsverseny (3) Szekszárd (15) Szent András Sörfőzde (6) szorakozas (4) tallya (4) támogatott írás (6) Tarcal (7) Tarcal Kulturális Egyesület (3) tavasz (5) tea (7) tenger gyümölcsei (4) természetes bor (3) tészta (4) tokaj (75) Tokaj Oremus Szőlőbirtok (3) Tokaj-Hegyalja (28) tokaji aszú (15) tudnivalok (4) utazás (11) verseny (8) Villányi borvidék (24) vörösbor (8) vylyan (3) zold veltelini (3)