Vissza
Vendégoldal

Itt a MyMátra!

Itt a MyMátra! című cikk borítóképe
2022. 05. 09. | Borsmenta
A Mátrai borvidék közösségi bora friss és illatos, akár a tavasz. A vadonatúj házasítás a MyMátra nevet kapta, és a Mátrai Május rendezvényen mutatkozott be…


Május 5-én, a Borjour Mátrai Május eseményen debütált a hazai borkedvelők előtt a Mátrai borvidék első közösségi bormárkája, a MyMátra. A tavalyi borvidéki arculatváltással egyidőben született meg a közösségi bor gondolata, és az elképzelést jónéhány borászat örömmel fogadta. Az első közösségi bor célja, hogy bemutassa a borvidék illatos fehérszőlő-fajtáinak sokszínűségét, és megszólítsa a fiatal borkedvelőket.

Ahogyan arról korábban is beszámoltunk: fiatalodik a Mátra – legalábbis ami a borászatokat illeti. Az utóbbi években több jelentős borászatban is a második-harmadik generáció lépett előre, és ennek köszönhetően elindult egy jelentős összefogás a borvidéken. A megújulás első lépése a borvidék arculatának frissítése volt, amellyel 2021 szeptemberében, a 30. Budapest Borfesztiválon találkozott először a közönség, most pedig elérkeztek a második lépéshez, ami az első mátrai közösségi bor megalkotása volt.

„Azzal, hogy egy vadonatúj közösségi borral léptünk a fogyasztók elé, a célunk egyértelműen a Mátrai borvidék népszerűsítése volt, valamint az, hogy közelebb kerüljünk a fogyasztókhoz, elsősorban a fiatal borfogyasztókhoz. Egy egyszerű, de erős gondolatot kommunikálunk, amelyet aborászok személyes vallomásai töltenek meg tartalommal: a mátrai borokat, a„mátraiságot” hirdetjük, egyben demonstráljuk a mátrai borászokés emberek közösségi érzését is” – nyilatkozta Kovács Zita, a Mátrai Hegyközségi Tanács elnöke.

„Az új mátrai borvidéki stratégia alapja, hogy a borvidék minden szereplője megtalálja a helyét a programban, a közösségi bor megalkotása is erre a gondolatra épül” – nyilatkozta Horkay András borszakértő, a CEWI alapítója, aki tanácsadóként vett részt a projektben. „Fontos, hogy legyen egy konkrét üzenet, ezért létrehoztunk egy egységes arculattal rendelkező márkát, ami a borvidék legfontosabb szőlőfajtáira épül. A fogyasztó a mátrai borokkal egy könnyed, illatos stílust azonosít, ami vonzó a fiatal borfogyasztók számára, de nem csupán nekik szól.”

Milyen is a MyMátra?

A klasszifikáció szerint a közösségi bornak minimum három illatos szőlőfajta házasításából kell állnia, amelyből egyik fajta aránya sem lehet kevesebb, mint 10%, és fajtánként nem haladhatja meg a 35%-ot. Meghatározó szőlőfajta az Irsai Olivér, a cserszegi fűszeres, a muscat ottonel, a sárga muskotály, valamint a tramini, ezen szőlőfajták arányának összesen minimum 70%-nak kell lennie a házasításban, 30% erejéig pedig házasítható hozzájuk sauvignon blanc, rizlingszilváni, zöld veltelini, zenit és királyleányka. A bor kizárólag reduktív csendes bor lehet, a hordóhasználat nem engedélyezett. Stílusában száraz, friss, közepesnél élénkebb természetes savszerkezet jellemzi, maximum közepes test és közepes alkoholtartalom. Aromáiban az elsődleges primőr gyümölcsök, virágos, enyhén parfümös jegyek dominálnak, melyek a borvidékre jellemző, részben vulkanikus talaj adta ásványos karakterrel egészülhetnek ki.

A bormárka megjelenésének megálmodására a tavalyi borvidéki arculatváltásért is felelős Progressive Reklámügynökséget kérték fel.

Márkanév és megjelenés

„A márkanév megalkotásánál egyértelműen cél volt a borvidék nevének használata, valamint annak a gondolatnak a megjelenítése, hogy a szabályozás alapján minden borászat közösségi bora kicsit más, így az adott borász megmutathatja vele, milyen is az ő Mátrája. A MyMátra márkanév ezeket a gondolatokat egyesíti, valamint jól használható a külföldi piacokon is. A márka szlogenje a „MyMátra. Az én világom.”, amely egyrészt a bort készítő pincészetek vallomásaira utal, másrészt arra, hogy a borfogyasztók kiválaszthatják a közösségibor-portfólióból majd évről évre a kedvencüket” – mondta Szabó Orsolya, a Progressive Reklámügynökség operatív igazgatója, aki a brandingért felelős projektcsapat vezetője is volt.

A MyMátravizuális világa leginkább érzésekre, hangulatokra, színekre épül. A címkén a borokban fellelhető íz- és illatjegyek jelennek meg stilizált formában, így a fogyasztó, ha rápillant a címkére, nem különálló grafikai elemeket lát. A címke egyfajta hangulatot, érzetet közvetít, és hogy ez létrejöhessen, megalkották a Mátrai borvidék illat- és ízjegyeinek szimbólumrendszerét. Minden címkére a rá jellemző szimbólumok kerültek, de a grafikai elemeket véletlenszerűen helyezték el, ezzel is megerősítve a mátrai illatos borokra jellemző könnyed, lebegő világot. A frontcímkén egyértelműen beazonosítható a bort készítő borászat, valamint az is, hogy az adott pincészetnek mit jelent a Mátra. Noha minden borászat címkéje más és más, agrafikai elemek és a színpaletta világa azonos, és ennek köszönhetően a borok megjelenése rendkívül egységes, könnyen felismerhető, egyedi.

MyMátra-borászatok

Noha több borászat is nekifutott, a részt vevő borászatok és a szakértők az utolsó vakkóstoláson végül hat bort választottak ki, velük kezdődik a Mátrai borvidék új fejezete. Ezentúl az alábbi pincészetek MyMátra boraival találkozhatnak a fogyasztók: Bárdos Pincészet, Kovács Pince, Dubicz Borászat, Ákos Pince, Nyilas Pincészet, Sol Montis Borászat. A borokat elsőként a Borjour Mátrai Május rendezvényen részt vevő borkedvelők kóstolhatták meg május 5-én, a Stefánia Palotában.

Fotó:
Vető Gábor

Vendégoldal
Arculatváltás a Mátrában – Bambi marad! című cikk borítóképe

Arculatváltás a Mátrában – Bambi marad!

2021. 09. 23. | Borsmenta
A 30. Budapest Borfesztiválon debütál a Mátrai borvidék megújult arculata, és fiatalos közösségi bor is készül hamarosan legnagyobb hegyvidéki borvidékünkön…
Beszélgetünk
Szerencsés vagyok, hogy ide születtem című cikk borítóképe

Szerencsés vagyok, hogy ide születtem

2021. 02. 13. | Szabó Edit és Pesti Eszter
Beszélgetés Holló Ákossal
Holló Ákos, az Ákos Pince tulajdonosa büszke arra, hogy a Mátrában született, és ezen a kivételes adottságú borvidéken készítheti borait. Munkájáról, borairól, terveiről kérdeztük…
Beszélgetünk
Jó humorral áldott meg bennünket az élet című cikk borítóképe

Jó humorral áldott meg bennünket az élet

2020. 07. 11. | Szabó Edit és Pesti Eszter
Beszélgetés Kovács Zitával
Kovács Zita a Mátrai borvidék egyik legismertebb arca. Ő a Kovács és Lánya Borászat ügyvezetője, a Mátrai Hegyközségi Tanács elnöke, a frissen nyílt Mátrai Borbár lelke. Most egy nemrég befejezett építkezésről és a mindennapokról kérdeztük…
Beszélgetünk
Borászkodni csak tiszta lélekkel szabad című cikk borítóképe

Borászkodni csak tiszta lélekkel szabad

2019. 09. 28. | Szabó Edit
Beszélgetés Kovács Péter borásszal
Ezer szállal kötődik a Mátrához, el sem tudná képzelni máshol az életét. Kovács Péter, a markazi Kovács Pince tulajdonosa szerint a bor olyan, mint a szerelem: tele van szenvedéllyel…
Beszélgetünk
A Mátra titka a sokszínűség című cikk borítóképe

A Mátra titka a sokszínűség

2019. 03. 23. | Szabó Edit
Beszélgetés Dunai György Sándornéval és Dunai Bernadett-tel
A Gyöngyös központjában álló patinás épület a Mátrai borvidék egyik legnagyobb borászata, a Dubicz Borászat birtokközpontja. A vállalkozást anya és lánya együtt vezeti. Célokról, tervekről, irányokról beszélgettünk, na meg arról, mi a Mátra titka…
Vendégoldal
Nő a Mátrai borvidék élén! című cikk borítóképe

Nő a Mátrai borvidék élén!

2018. 05. 16. | Borsmenta
A Mátrai Hegyközségi Tanács tisztújító közgyűlésén Kovács Zitát, a Kovács és Lánya Borászat ügyvezetőjét választották elnöknek. A cím előző birtokosa, dr. Nyilas János már nem indult a tisztségért, de örökös tiszteletbeli elnök marad…