Budapest két keréken – Raoul Wallenbergtől Anonymusig

2020.06.23. | Gónusz Gabriella
Ha az ember kerékárra pattan, egészen más arcát mutatja Budapest. A közel 20 kilométeres túra során számtalan ismerős helyet érintettünk, az élmény mégis különleges…

Mindig megdöbbenünk, hogy milyen nagy távolságokat lehet megtenni két keréken viszonylag rövid idő alatt. Nemrég Budapest felfedezésére indultunk, a karantén utáni viszonylagos nyugalomban.

Szellős, kellemes túrát tettünk, élveztük a gyér forgalmat és a jó levegőt. Összesen 18-20 kilométert tekertünk, kényelmes tempóban, jobbra-balra (néha előre is) nézegetve.

A Szilágyi Erzsébet fasor felső végéről indultunk. A keresztutcák közötti kis parkok mellett általában csak elsuhanunk autóval, és ritkán tudatosul bennünk, hogy mit is látunk. Például Raoul Wallenberg 1987-ben emelt szobrát, ami a zsidókat mentő fiatal svéd diplomatának állít emléket.

A Szilágyi Erzsébet fasoron végigfutó kerékpárúton gurultunk lefelé, a Városmajor mentén, elhaladva a Fióka és a Majorka vendéglátóipari egységek mellett, a Széna teret érintve a Parlament irányába. A Kacsa utcánál érkeztünk le a Bem rakpartra. Innen kijelölt kerékpárúton lehet haladni a rakparti úton mindkét irányban, ez egyben az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros túraútvonal budai szakasza. Mi délre fordultunk, a Lánchíd felé. Egy rövid fotóra megálltunk a Clark Ádám térnél, majd menet közben lőttünk egy-két képet a Várkert Bazárról.

Üdvözöltük Gellért püspököt a Gellért-hegy lábánál, rácsodálkoztunk a majdnem üres Erzsébet hídra, majd tekertünk tovább a Szabadság hídig. Tudtátok, hogy ez utóbbi mindössze 334 méter hosszú, így Budapest legrövidebb hídja?

Érdekes színfoltja lett a városnak a Szabadság híd a széles pilléreken üldögélő ifjúsággal, a szerelemlakatokkal. (Amiket egyébként a hídmester időről időre eltávolít, hiszen a lakatok tömege akár 4-500 kilogramm is lehet, le is szakadhatnának miattuk a korlátok.)

Rövid ebédszünetet tartottunk a Bálna egyik teraszán. Élveztük a dunai panorámát, ráérősen fröccsöztünk, néztünk ki a fejünkből. Tetszett, hogy milyen kevés embert látunk, és az is meglepő volt, hogy szinte csak magyar szót hallottunk.

Újra nyeregbe pattantunk, és végigtekertünk a Budapest Corvinus Egyetem előtt, a Vásárcsarnok mellett, a Kecskeméti utcán át az ELTE jogi karának épülete előtt, egészen a Ferenciek teréig. Az éttermekben, kávézókban már sokan üldögéltek, tisztes távolságban egymástól. Nagyon jó hangulata van ennek a környéknek is.

Áthaladtunk a Kossuth Lajos utcán, behajtottunk a Váci utcába, majd a Pilvax közön át (vajon mit szólna Petőfi, ha tudná, hogy akármikor erre járunk, ő jut eszünkbe?) a Dob utca, Wesselényi utca felé vettük az irányt. A Dob utca sarkán integettünk a Doblo Borbárnak, majd a Kadarkának a Király utcában. Mindenhol akadálytalanul tudtunk kerékpározni, ott is, ahol nem volt kiépített sáv.

Kilyukadtunk az Andrássy útra, majd ismét megpihentünk (kb. 3 kilométer megtétele után) egy jó kávéra a Nagymező utcában, a színházak árnyékában. A pesti Broadway-en, az Operettszínház előtt, a „halhatatlan” színészlegendák lábnyomai között járkáltunk, és üdvözöltük a padon üldögélő Kálmán Imre zeneszerzőt, jól ismert operettek szülőatyját.

Visszatértünk az Andrássy útra. Az Oktogontól a Hősök teréig a szervizúton lehet haladni, ez a hivatalos kerékpárút. Még itt is elviselhető volt az autóforgalom. Áthaladtunk a Kodály köröndön, megcsodáltuk a szépséges villákat, palotákat.

Majd a Hősök tere, a múzeumok, a Városligeti-tó és a Vajdahunyad vára következett.

Tudtátok, hogy a Vajdahunyad vára négy hídon keresztül közelíthető meg? Most néhány mondatnyi „turistáskodás” következik: a borászberkekben a Furmint Február állandó helyszíneként ismert vár az 1900-as évek elején épült, a gótikus erdélyi vajdahunyadi vár mintájára. A Kós Károly sétány felől tekertünk be a szigetre. Balra megpillantottuk a csodaszép Jáki kápolnát. A Vas megyei jáki templom kapuzatának mása díszíti a templomot, azonban az eredetitől eltérően a kápolna egytornyú. Fel is lehet menni az Apostolok tornyába, és onnan, a szédítő 25 méteres magasságból alátekinteni a Városligeti-tóra és a Hősök terére. Ez nekünk most kimaradt.

A jobb oldalon gróf Károlyi Sándor szobra. (Ki is ő? Ugye, jó lett volna figyelni a történelemórákon?! Na, segítünk: a kuruc haderők parancsnoka volt, ő írta alá az 1711-es szatmári békét.) Továbbhaladva a Mezőgazdaság Múzeum épületegyüttese és a bejáratával szemben mai túránk utolsó állomása, az egyik legkedveltebb fotópont, a névtelen jegyző, Anonymus szobra található.

Visszafelé a Lendvay utcán indultunk, az Andrássy úttal párhuzamosan. Az egyik ház falán megláttunk egy táblát Gobbi Hilda nevével. Itt született vagy itt élt? Nem tudtuk, de itthon aztán utánanéztünk: a színésznő alapította meg az egykori Mauthner-villa épületében működő Ódry Árpád Színészotthont.

A Bajza utcánál visszatértünk az Andrássy útra, és egészen a Bajcsy-Zsilinszky útig az elegáns üzletek mellett haladtunk, majd letértünk a Szent István-bazilikához. A tágas téren most csak lézengtek az emberek, így viszonylagos magányban csodálhattuk meg a környéket. Ez alkalommal nem tértünk be a DiVino borbárba (sem), hanem elindultunk visszafelé a Lánchídon át.

Kimerítő, de tartalmas kirándulás volt, próbáljátok ki ti is. Most, hogy a forgalom már visszatért a városba, nem árt az óvatosság, de talán vasárnaponként még mindig nincs olyan sok autó. Pattanjatok nyeregbe, és élvezzétek a túrát!

Fotó:
Gónusz Gabriella

Tévedj el Barcelonában!

2017.12.29. | Szabó Edit
A Borsmenta karácsony előtt rövid nemhivatalos látogatást tett Katalónia fővárosában, és riporterünk többször is úgy érezte, eltévedt kicsit…

Pécsi szuper ötös

2018.11.03. | Borsmenta
Egy kis ismétlés
A Borsmenta különítménye az elmúlt hónapokban feltérképezte Pécs étkezőhelyeit. Íme az öt általunk legizgalmasabbnak ítélt célpont…

Hétvége a Karsztvidéken

2019.05.02. | Vargha Márk
Budapestről 6 óra alatt elérhető autóval, az emberek két nyelven beszélnek és ibolyaárnyalatú bort isznak. Ez a Karsztvidék, Trieszttől északra. Fedezzük fel, érdemes!

Élet a Kiskunságban

2020.05.15. | Szabó Edit
Lehet, hogy mégis igaza van Petőfinek. Bár most nem kolompol száz kövér gulya a délibábos ég alatt, mégis megindító, hogy ennek a lapos, homokos, szélfútta világnak minden szegletében o…

Séta a természetben

2020.05.28. | Szabó Edit
Nem kell ahhoz feltétlenül tanösvény, de még vadregényes táj sem, hogy az ember elmerüljön a természet szépségeiben. Egy telepített alföldi erdő is lehet madárdaltól hangos, az ugrándoz…

A Jági tanösvény

2020.06.03. | Szabó Edit
Aki kényelmesen teljesíthető, nem túl hosszú, mégis látnivalókban bővelkedő túraútvonalat keres, járja be a Pilisszentiván határában található Jági tanösvényt…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (118) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (22) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (7) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (286) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (106) eger (69) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (85) furmint február (15) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (5) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (14) kovács nimród (4) kovács nimród winery (14) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (24) london (20) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (14) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (45) olaszrizling (30) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (243) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (7) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (98) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (50) süti (17) svét (19) syrah (16) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (19) tészta (17) tesztelünk (206) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (17) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (15) utazás (77) utazási tippek (37) utazunk (40) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (30) villányi borvidék (90) vörösbor (139) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)