Iszunk

Bárélmény otthon!

Bárélmény otthon! című cikk borítóképe
2021. 03. 02. | Szabó Edit
Minőségi italok, halk zene, szakértő bartender, barátok, buli… Na, hát éppen ez nincs manapság, hacsak otthonunkba nem varázsoljuk az élményt. Mert lehetséges!

Csomagot hozott a posta, vagyis a futárszolgálat. A kis narancssárga dobozban ízlésesen elhelyezve ott volt minden kellék, ami egy felhőtlen esti programhoz kell: jó italok féldecis kiszerelésben, koktél készítéséhez megfelelő pohár, sőt a Bar at Home csapata még jégkockáról és kezeletlen héjú citromról is gondoskodott. Csupán azt kell megszervezni, hogy a barátaink is ugyanúgy megkapják a küldeményt, és már indulhat is az italkóstolóval fűszerezett, Covid-biztos buli otthon, a számítógépek előtt.

Egyszerűen finom

Kóstolni persze sok mindent lehet, de praktikus a csomagot úgy összeállítani, hogy alapitalok és koktél készítéséhez alkalmas kiegészítők egyaránt helyet kapjanak benne. Kipróbálhatunk például 2-3-féle gint, és a mellé kapott tonikkal megkeverhetjük a kedvenc gin-tonikunkat, de működik ugyanez vodkával vagy whiskyvel is. Mi most az utóbbi összeállítást kaptuk, a doboz két palack 10 éves és egy 12 éves Glenmorangie whiskyt rejtett, a már fent említett kiegészítőkkel együtt. Hogy milyen volt a whisky? Nos, ahogyan azt dr. Bill Lumsden, a márka többszörös Master Distiller of the Year díjas lepárlómestere mondja: „egyszerűen finom, semmi mást nem szükséges tudnod róla”. De ha mégis szeretnénk megcsillantani tudásunkat, nyugodtan elmesélhetjük a kóstolótársaknak, hogy mennyire jó fej a Glenmorangie csapata. Tény ugyanis, hogy a lepárlóüstjeik magassága éppen megegyezik egy felnőtt zsiráf méretével. Ezért választották a márka jelképéül a zsiráfot, és ezért működnek együtt a Giraffe Conservation Foundation jótékonysági szervezettel annak érdekében, hogy az Afrikában élő, veszélyeztetett zsiráfok jövőjét biztosítsák.

A nyugalom völgye

A glenmorangie a gael nyelvjárásban egyébként azt jelenti: nyugalom völgye. A vállalkozást William Matheson és felesége alapította 1843-ban. William halála után az özvegy vette át a lepárló vezetését, és kiderült, hogy igen jó érzéke van az üzleti ügyekhez. A Glenmorangie lett az első olyan skót whisky, amit Nagy-Britannia-szerte fogyasztottak, és még az Amerikai Egyesült Államokba is exportáltak. A vállalkozás azóta is sikeresen működik, a whiskyk ugyanott készülnek, és ma már a Men of Tain néven ismert szakembercsapat tartja folyamatos megfigyelés alatt az üstöket. A titkok apáról fiúra szállnak.

Egy kis rongyrázás

Ha nagyon jól értesültnek szeretnénk mutatkozni, azt is elmondhatjuk a kóstolótársaknak, hogy a vállalat lepárlómestere, dr. Bill Lumsden imádja a hordókísérleteket. Egyik whiskyjük, az „A Tale of Cake” például tokaji aszús hordóban érlelődött. Hogy a Glenmorangie-életérzést még inkább átélhessük, a cég legújabb kampányáért a formabontó ötleteiről, élénk színű képeiről ismert fotográfus, Miles Aldridge felel. A vállalatot egyébként 2004-ben megvásárolta a Moët Hennessy, a Moët & Chandon, a Dom Pérignon és a Hennessy tulajdonosa, így azóta a Glenmorangie is a francia luxusmárka-konglomerátum, a Louis Vuitton Moët Hennessy tagja.

Ismerkedés az italokkal

Ennyi bevezető után itt az ideje, hogy komolyabban is elmélyüljünk az italok világában. A 10 éves whisky illata üde, citrusos, vaníliás, de felfedezhetünk benne egy kis kedves barackosságot is. A 12 éves, sherrys hordóban érlelt whisky már sokkal mélyebb illatú, fahéjas, aszalt szilvás karakterű, egy pici finom dohányossággal fűszerezve. Ennek adjunk hosszabb időt, várjuk meg, hogy kibontakozzon, és a koktélt természetesen a tízévesből keverjük. Tegyük a jeget a pohárba, öntsünk rá egy rész whiskyt és két rész gyömbért, adjunk hozzá egy kis citromlevet, keverjük meg bárkanállal, díszítsük citromhéjjal, és máris kész a Gingerlemon koktélunk. Ezt se bíztuk a véletlenre, az ital elnevezése – az előtte álló névelővel együtt – a „Glenmorangie” anagrammája.

Nyissunk együtt!

A legjobb azért mégiscsak az lenne, ha nem mi magunk szerencsétlenkednénk a késsel és a bárkanállal, hanem végre újra kinyitnának a bárok, és rábízhatnánk magunkat a szakemberekre. A kényszerű zárás miatt ők sincsenek könnyű helyzetben. A túlélést segítendő a Fine Brands Company elindította a „Nyissunk Együtt” elnevezésű projektjét, amelynek keretében a húsz legjobb magyar koktélbár történetét bemutató magazin kerül piacra, amelyben természetesen a legkedveltebb koktélok receptjét is megtaláljuk. Ha most megvesszük a lapot, azzal közvetlenül az értékesítő koktélbárokat és éttermeket támogatjuk, ráadásul a magazin árát az újranyitást követően lefogyaszthatjuk majd a benne szereplő helyek valamelyikében. Kalandra fel, kóstoljunk otthon, forgassuk haszonnal a magazint, és készüljünk az újranyitásra. Ki tudja, talán már nincs is olyan messze!

Fotó:
Szabó Edit - honlap

Iszunk
Jönnek a magyar ginek! című cikk borítóképe

Jönnek a magyar ginek!

2019. 11. 21. | Barossné Koós Andrea
Opera Gin néven tavaly megnyílt az első hazai ginmanufaktúra, az Agárdi Pálinkfafőzde után a pálinkák fenegyereke, Pach Gábor is elkészítette a sajátját, sőt nemrég Gózon Péter bartender is saját gint alkotott. Tombol a ginőrület!
Vendégoldal
Új ginek az Agárditól! című cikk borítóképe

Új ginek az Agárditól!

2019. 06. 28. | Borsmenta
Új párlatokkal színesíti kínálatát az Agárdi Pálinka. A tavaly ősszel bemutatott whisky, rum és gin mellé most két újabb gin érkezik a nyári koktélokhoz…
Iszunk
GoodSpirit – van benne lélek című cikk borítóképe

GoodSpirit – van benne lélek

2017. 06. 04. | Szabó Hajnalka
Szeretjük azokat a történeteket, ahol egy kis ötletből kitartó munkával, elhivatottsággal valami nagy dolog születik. Nézzünk szét ott, ahol a „jó lélek” lakik…
Iszunk
Lukács Roland a győztes! című cikk borítóképe

Lukács Roland a győztes!

2017. 01. 31. | Szabó Hajnalka
Színes, ízletes, stílusos, trendi. A különleges italok kedvelői szívesen fogyasztják, a bártenderek pedig örömmel élik ki kreativitásukat egy-egy koktélon. Ezúttal Magyarország legjobb koktélkészítőjét kerestük...
Beszélgetünk
Szeretek a dolgok mögé látni című cikk borítóképe

Szeretek a dolgok mögé látni

2016. 07. 28. | Raab Zsuzsanna
„Egy pohár borral a kezünkben ne a borról beszélgessünk, hanem az életről” – tanácsolja Molnár Andor, és okosan tesszük, ha megfogadjuk a szavát…
Beszélgetünk
A nő esete a whiskyvel című cikk borítóképe

A nő esete a whiskyvel

2016. 05. 18. | Raab Zsuzsanna
Beszélgetés Szatmári Katalin whiskyszakértővel „Az, hogy ki milyen whiskyt választ, teljesen egyéniségfüggő, nem kapcsolódik feltétlenül nemekhez. Jó látni, hogy a kulturált italfogyasztás, a tudásvágy és a nyitottság egyre terjed Magyarországon.”