Vissza

Túra a Zádorvárhoz

2021.03.29. | Szabó Edit
Pécsely festői település a Balaton-felvidéken, jó pincészetekkel, romantikus helyekkel, látványos túraútvonalakkal. Érdemes a környéken hosszabb időt eltölteni, de ha csak egy napunk van, akkor is ajánlott úti cél…

Bár az utóbbi napokban röpködtek a mínuszok, volt tomboló szél és hóvihar, a naptár szerint mégiscsak március vége felé járunk, és a természet csalhatatlanul mutatja, hogy itt a tavasz. Ilyenkor az embernek valahogy mehetnékje támad. Igaz, hogy most a korlátozások miatt nem vehetjük nyakunkba a világot, még az országot se nagyon, hiszen bárhová is megyünk, estére már otthon kell lennünk, de ne adjuk fel!

Tavaly, amikor még szabadabban jöttünk-mentünk, Pécselyen töltöttünk néhány napot. Megfogott bennünket a Balaton-felvidéki település sajátos hangulata, romantikus, régi házai, különleges fekvése. A falu a Pécselyi-medencében található, körös-körül dombok határolják, többön közülük szépen művelt szőlősorok futnak. A kedvező fekvésnek, a sajátos mikroklímának és a környező hegyekről ide futó patakoknak köszönhető, hogy a vidék ősidők óta lakott. Ma is vonzza az embereket, az állandó lakosok mellett sokan vásároltak nyaralót errefelé az utóbbi években.

Tavalyi szálláshelyünk, a Pécsely House Apartman minden igényt kielégítő, kényelmes vendégház, őszintén ajánljuk azok figyelmébe, akik több napot is szeretnének a környéken tölteni – ha majd lehet. Igaz, hogy a hűvös őszben szálltunk itt meg, és a kert áldásait már nem tudtuk élvezni, a szaunának azonban nagyon örültünk, és reméljük, hogy egyszer majd visszatérhetünk ide nyáron is. Hangulatos lehet a kemencében sült vacsorát a kerti asztalnál elfogyasztani, és csendesen borozgatva nézni, ahogyan egyre fényesebben ragyognak a csillagok a sötétedő égbolton.

Most azonban ilyen kalandra nem vállalkozhatunk, a vidék érintetlensége mégis csábított. Budapestről autóval bő másfél óra az út, ha az ember időben indul, egy komolyabb séta is beleférhet a napba.

A település weboldalán több túraútvonalat is ajánlanak, olyan fotópontokkal, ahonnan nagyszerű kilátás nyílik a falura vagy a tájra. Egy 15 kilométeres sétával felgyalogolhatunk a 362 méter magas barnagi Kő-hegyre, egy 8 km-es körtúra során érinthetjük a Szakadék-völgyet, de egy vadregényes, romantikus, 6 kilométeres túrával akár az aszófői Séd-szurdok völgyét is felfedezhetjük.

Mi most egy nem túl hosszú, de annál kedvesebb sétát választottunk, amelynek végpontja a falu közelében álló Zádorvár – vagyis ami megmaradt belőle. A 363 méteres magasságban található rom a település központjából egy szűk óra alatt kényelmesen elérhető, és csak a végén van egy viszonylag meredek, de rönklépcsővel segített kaptató. A jelzett turistaút utolsó harmadában forrást is találunk – ha valaki elfelejtette volna megtölteni a kulacsát, itt megteheti.

Maga a vár egyébként népszerű célpont, és egészen a rönklépcső aljáig autóval is megközelíthető, de tapasztalataink szerint a kirándulók inkább gyalog jönnek, és bár a hétvégi napokon többen járnak erre, hét közben alig találkozunk egy-két emberrel. (A vár több útvonalon is megközelíthető. A rönklépcsővel akkor találkozunk, ha Balatonszőlős felől érkezve követjük a jelzést, de ha Vászoly felől jövünk, és a Hosszú utca végéből indulunk a csúcs meghódítására, akkor is szép utunk lesz. Azt is megtehetjük, hogy az egyik útvonalon felfelé kaptatunk, a másikon lefelé ereszkedünk, és megtesszük az egész kört.)

A most látható rom valószínűleg egy 1386-ban elkészült építmény maradványa, de egy ásatás során kiderült, hogy már az őskorban műhelytelep lehetett ezen a helyen. Az első kőépületet Himffy Benedek, I. Lajos helyi adószedője emelte itt, majd a Vezsenyi család folytatta az építkezést, de a vár folyamatos birtokviták célpontjává vált, és a Vezsenyiek végül 1400-ban el is hagyták a vidéket. A család férfi ága 1472-ben kihalt, így a várat az épp uralkodó Mátyás király Kinizsi Pálnak adományozta. A rom 1958-ban kapott műemléki besorolást, és 2016 óta Pécsely község önkormányzatának tulajdona.

Ha felérünk a magaslatra, érdemes egy kicsit megpihenni. Játszhatunk egy parti malmot a várfalnál elhelyezett táblán, malomkő alakú bábukkal, piknikezni viszont a vár déli oldalán érdemes, ahonnan páratlan kilátás nyílik a Pécselyi-medencére, és kicsit távolabb a Balatonra is.

Az épp most nyíló tavaszi virágok teszik a sétát még szebbé és emlékezetesebbé. Virít az ibolya, a százszorszép, a tavaszi hérics, bontogatja szirmát a som, és az utat szegélyező kis hétvégi kertekben már virágba borultak a gyümölcsfák.

Ha a séta végén visszaértünk a faluba, menjünk el valamelyik helyi pincészethez, és vigyünk haza néhány palack bort. Igaz, hogy most helyben kóstolásra nincs lehetőség, de vásárolni a Balogh Pincészetnél és az Ariasnál is érdemes. Jó lesz otthon kinyitni a vacsorához, aztán kényelmesen elhelyezkedni a kanapén, és a fényképeket visszanézve újra megélni a nap élményeit.

Fotó:
Szabó Edit -
Upor László

Élet a Kiskunságban

2020.05.15. | Szabó Edit
Lehet, hogy mégis igaza van Petőfinek. Bár most nem kolompol száz kövér gulya a délibábos ég alatt, mégis megindító, hogy ennek a lapos, homokos, szélfútta világnak minden szegletében o…

Séta a természetben

2020.05.28. | Szabó Edit
Nem kell ahhoz feltétlenül tanösvény, de még vadregényes táj sem, hogy az ember elmerüljön a természet szépségeiben. Egy telepített alföldi erdő is lehet madárdaltól hangos, az ugrándoz…

A Jági tanösvény

2020.06.03. | Szabó Edit
Aki kényelmesen teljesíthető, nem túl hosszú, mégis látnivalókban bővelkedő túraútvonalat keres, járja be a Pilisszentiván határában található Jági tanösvényt…

Gombavadászat

2020.07.09. | Szabó Edit
Se nem állat, se nem növény, mégse élnénk nélküle, mi az? Hát a gomba! Valamennyi faj megismeréséhez kevés egy élet, pompájuk, formai gazdagságuk bámulatos. Magai Beáta gombásztáborában…

Két keréken az Által-ér mentén

2020.07.17. | Gónusz Gabriella
Felfedezésre csábító vízpartok, ligetek, amerre a szem ellát. Ezúttal a Komárom-Esztergom megyei kerékpárutakat teszteltük, a Tatabánya–Tata–Dunaalmás útvonalon nyomtuk a pedált…

A Jane Goodall tanösvény

2020.11.30. | Szabó Edit
A Hármashatárhegyi repülőtér mellett található, mindössze 1 kilométer hosszú Jane Goodall tanösvény kényelmesen bejárható, és minden évszakban rengeteg látnivalót kínál…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (70) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (6) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (5) kovács nimród winery (15) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (16) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (247) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (8) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (99) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (18) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (209) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (21) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (32) villányi borvidék (92) vörösbor (142) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)