Vissza

Zarándokút két keréken – járt utat a járatlanért

2021.11.22. | Gubán Ica és Miklós
A Budapest–Róma táv nem hivatalos zarándokút, ezért a felkészülés is más egy kicsit. Sorozatunk második részében Gubán Ica az előkészületekről és a várható akadályokról mesél…

A férjemnek, Miklósnak van egy Bibliája. A lehető legegyszerűbb, legolcsóbb: puha műbőr kötés, áttetsző, vékony lapok. Az eltelt évek során mégis az egyik legbecsesebb kincsünk lett, az utazásaink során ugyanis ebbe gyűjtjük a pecséteket. Ez a könyv megannyi emléket, kalandot idéz, ha felütjük a fedelét.

A nagy elhatározás

2017 októberében egy wellness-szálló medencéjében üldögéltünk, beszélgettünk. Mondtam Miklósnak, hogy láttam egy hirdetést, amely szerint igen jó áron adják a római repülőjegyeket. Ő azonnal indítványozta, hogy akkor menjünk el, úgyis hiányzik a Bibliából a római pecsét. Mire én felvetettem, hogy mi lenne, ha bringával mennénk. A férjem rám nézett, és azt mondta: jó, menjünk bringával. Ennyi volt, az elhatározás megszületett, a megvalósításra azonban csak négy évvel később, 2021 júliusában került sor.

Járt utat a járatlanért

A hosszú távú kerékpározás nem idegen tőlünk, több út sok ezer kilométerének élményeit őrizzük. Kisebb-nagyobb baráti társasággal sokat túrázunk országon belül: szinte minden évben körbekarikázzuk a Balatont, vagy letekerünk Sarudra, hogy mártózzunk egyet a Tisza-tóban. A nagyobb utakat azonban kettecskén, a férjemmel tekerjük végig. Összeszoktunk, ismerjük egymás tempóját, közel negyven év házasság után már érezzük egymás gondolatait is. A rómaival együtt az alábbi négy nagyobb út áll mögöttünk:

2016 Francia út (El Camino): St. Jean Pied Port–Santiago de Compostela–Finisterra–Santiago de Compostela 1060 km
2017 Portugál út: Lisszabon–Santiago de Compostela–Muxia–Finisterra–Santiago de Compostela 1057 km
2019 Alpok-Adria kerékpárút: Salzburg–Grado–Udine 547 km
2021 Budapest–Assisi–Róma 1500 km

Reméljük, hogy a sor hamarosan folytatódik, mindig van néhány új terv a fejünkben.

A római zarándokút sok szempontból különbözött a korábbi túráinktól, hiszen itt nincs hivatalosan kijelölt útvonal, nekünk kellett megtervezni a nyomvonalat és a zarándokútlevelet. Korábban mindig meghatároztuk a visszaút időpontját, megvettük a repülő- vagy vonatjegyet, most azonban minden kötöttséget elengedtünk, hiszen mindketten nyugdíjasok lettünk. Tart, ameddig tart.

A felkészülésről

Átlagos fizikai felkészültséggel bárki nekivághat, aki nagyon szeret biciklizni, nincs híján a kalandvágynak, akiben megvan a kellő nyitottság, és el tudja engedni a mindennapok megszokott kényelmét. A bringákat indulás előtt átnézzük, lemossuk, olajozzuk, megtervezzük a nyomvonalat, és a biztonság kedvéért nyomtatva, papíron is magunkkal visszük.

A felszerelésről

Fontos, hogy minden, amit viszünk, jó minőségű, megbízható legyen. Mindegy, hogy egy hétre vagy egy hónapra pakolunk, a mennyiség nem változik. Ruhaneműnél nálunk a 3 a bűvös szám. 3 póló, 3 bringás nadrág, 3 zokni, 3 alsónemű. Egy rajtunk, egy szárad, egy tartalék. Hosszúnadrág, meleg dzseki, fürdőruha, papucs, esőköpeny. Minimális piperecucc, naptej. Univerzális biciklis szerszámkészlet, szigetelőszalag, 2 pótbelső. Sátor, hálózsák, felfújható matrac, párna – a lehető legkisebb, legkönnyebb mindenből. Mi háromszemélyes sátorral nyomulunk, mert kényelmesek vagyunk, de ez is csak 2,3 kg. Gázégő, fejlámpa, 1 fém bögre, evőeszközkészlet. És van egy kisméretű vízszűrő kulacsunk is, nekünk nagyon bevált.

A szállásról

Soha nem foglalunk előre, hiszen nem tudjuk, meddig jutunk. Délután 5-6 körül elkezdünk nézelődni, és még soha nem fordult elő, hogy ne találtunk volna valamit. Figyeljük az út melletti táblákat, érdeklődünk a helyiektől, és a Google is jó barátunk. Olyan fantasztikus helyeken is aludtunk már, amire nem is lehet felkészülni. Éjszakáztunk már kettesben egy egész tornateremben, kolostorban, szalmabála tövében, templomkertben, de 5 csillagos Rotary hotelben is.

A zarándokszállásokat kizárólag a zarándokútlevél birtokosa veheti igénybe. Ezek a szállások nagyon olcsók, gyakran sokágyas, nagy termek, és reggel 8 körül mindenkit kisöpörnek onnan a – gyakran önkéntes munkát végző – takarítók. Volt, hogy 11 férfival aludtam egy szobában, de ez ilyenkor természetes. Sok egyházi szálláson nincs kötött ár, adományt dobunk egy dobozba. Gyakoriak a közös főzések, étkezések. Több kempingben, hotelben 10-20% kedvezményt is adnak az árból, amint előkerül a zarándokútlevél, de például Portugáliában megnyílt a segítségével több tűzoltólaktanya kapuja is.

Tanácsok az utazóknak

A legfontosabb: fogadj el mindent, ami az utadba kerül! Ha pihenőhelyet, éttermet, vízlelőhelyet, szállást vagy bármit keresel, és meglátsz egyet, állj meg! Ne várj egy jobbra! Nem biztos, hogy lesz jobb. A közhely, hogy „az út maga a cél”, itt valósággá válik. A legszebb, legcsábítóbb helyeken sem vágyunk ottmaradni. Szétnézünk, igyekszünk magunkba szívni a látványt, egymásra nézünk, és indulunk tovább.

Egy barátunk egyszer megkérdezte: „Hogy bírjátok? Jó a házasságunk – mondta –, de egy hét után biztosan megfojtanánk egymást, vagy a válóperes ügyvédet keresnénk.” Nem tudjuk, hogy bírjuk, de az útjaink nyugodtak, kiegyensúlyozottak. Valahogy mindig minden megoldódik. Néha vannak kissé kényelmetlen vagy bizonytalan helyzetek, de mivel nincs más, így abban a pillanatban az a legjobb.

A sorozat következő részében már tényleg az útról mesélünk.
A bevezető részt itt tudjátok elolvasni: Zarándokút két keréken – a cél az út

Buen Camino!
Ica & Miklós

Fotó:
Gubán Ica és Miklós

Marche: Közép-Olaszország nyugodt arca

2019.09.15. | Vargha Márk
A tenger éppoly kék, az építészet éppoly izgalmas itt, mint Olaszország kedveltebb régióiban, Marche mégsem tartozik a legnépszerűbb turistacélpontok közé. Pedig megér egy kisebb köruta…

Galícia, a zarándokok földje

2019.09.27. | Vargha Márk
Galícia, 1. rész
Ha Spanyolország felé vesszük az irányt, legtöbbször Madrid, Barcelona, Andalúzia vagy esetleg Baszkföld a cél, pedig a kissé hűvös északnyugati partvidék is számtalan titkot rejt. Fede…

Pünkösdölés Olaszországban 1. – Padova

2021.07.08. | Vargha Márk
A tengerpartot leszámítva Padovában minden megvan, ami álmainkban egy olasz nagyvárossal kapcsolatban szerepel: kultúra, gasztronómia, nyüzsgés. Nincs nagyon messze hazánktól, így autóv…

Pünkösdölés Olaszországban 2. – venetói városok

2021.07.16. | Vargha Márk
Verona, Soave, Vicenza, Chioggia. Épületek, borok, ételek, életek. Olasz utazásunk második részében a venetói városokat látogatjuk végig…

Brunellózás Montalcinóban

2021.08.02. | Vargha Márk
Barolo vagy brunello? Természetesen attól függ, hogy hová utazik az ember. Vargha Márk ezúttal Montalcinóban járt, és nem csak brunellót kortyolgatott, de néhány jó éttermet és titkos h…
Utazunk

Zarándokút két keréken – a cél az út

2021.11.19. | Gubán Ica és Miklós
Budapest–Róma zarándokút 1. rész – Mi a zarándoklat?
Biciklivel Budapestről Rómába? Miért is ne! A Borsmenta vadonatúj sorozatában Gubán Ica meséli el legutóbbi zarándokútja kalandjait, és mindenkit arra biztat, hogy bátran vágjon bele!

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (70) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (6) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (5) kovács nimród winery (15) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (16) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (247) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (8) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (99) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (18) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (209) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (21) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (32) villányi borvidék (92) vörösbor (142) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)