Vissza
Az álmodozások korának vége
2021.10.22. | Szabó Edit
A Wines of Hungary UK izgalmas londoni rendezvényen mutatta be Tokaj édes arcát a brit borpiac szereplőinek. A találkozó után Molnár Pétert, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnökét kérdeztük…
Egy borvidék életében mi a jelentősége, hozadéka egy külföldi bemutatkozásnak?
A Tokaji borvidék hatalmasat fejlődött az utóbbi három évtizedben, és eljutottunk egy olyan szintre, hogy ma már büszkén állunk a világ elé a száraz és az édes borainkkal egyaránt. Ott vagyunk a legjobb éttermekben, a legfontosabb borkereskedésekben, ezen a téren tehát nincs okunk panaszra, viszont az eladott mennyiséget tekintve van még hová fejlődnünk. Minden olyan bemutatkozási lehetőség fontos, amely ránk és a borainkra irányítja a nemzetközi figyelmet, különösen egy olyan országban, ahol nyitottak is az üzeneteink befogadására.
![](/userfiles/tokaji-aszuk-londonban-foto-wines-of-hungary-uk-borsmenta-magazin-meghivo.jpeg)
Az angol kereskedőkben, szakértőkben megvan a kellő nyitottság?
Tapasztalataim szerint igen, és ezt a pillanatot meg is kell ragadnunk. Mert hiába végzünk hatékony munkát a szőlőben és a pincében, ha nem figyelünk a piacépítésre. A Tokaji borvidék elhatározta, hogy egy összefogott pályázat keretein belül elindítja a tokaji eredetvédett borok nemzetközi promócióját. Ennek egyik stratégiai fontosságú lépése a célpiacokon kifejtett aktivitás, a helyi véleményformálók, ítészek meggyőzése.
![](/userfiles/tokaji-aszuk-londonban-foto-wines-of-hungary-uk-borsmenta-magazin-vendeg1.jpeg)
Ennek a munkának volt az egyik fontos állomása tehát a londoni Trivet étteremben megrendezett „Sweet Tokaj Lunch”?
Így van, és tegyük hozzá, hogy nem csupán fontos, hanem rendkívül élvezetes is volt a rendezvény. Toronyi Zsuzsa, a Wines of Hungary UK ügyvezetője fejéből pattant ki az ötlet, és nagyszerű embereket kért fel a megvalósításhoz. A tokaji aszúbor eddig ismert első írásos említésének most ünnepeljük a 450. évfordulóját. Ennek apropóján tartottam egy rövid történelmi áttekintést a vendégek számára, majd egy tökéletesen megkomponált ebéd következett, amelynek minden egyes fogását – egy kivétellel – tokaji édes borokkal kísértük, és végül lehetőség nyílt további édes borok kóstolására. Egy üzenetet sokféleképpen el lehet juttatni, de minél több élménnyel kísérjük, annál biztosabb, hogy célba ér. A mai napon élményekben nem volt hiány.
![](/userfiles/tokaji-aszuk-londonban-foto-wines-of-hungary-uk-borsmenta-magazin-molnar-peter.jpeg)
Te jól ismered ezeket a borokat, számodra sem egy hatputtonyos aszú, sem egy eszencia nem okoz meglepetést. A megjelent kereskedők, sommelier-k, újságírók többsége is találkozott már Tokaj édes arcával. Mi adta a mai program különlegességét?
A rendezvénynek a Trivet étterem adott otthont, és a hely két tulajdonosa, Isa Bal master sommelier és Jonny Lake séf hihetetlen munkát végzett. Egyébként is fantasztikus a páros, komoly véleményformálók az angol borpiacon, és ők ketten ma teljesen egyértelművé tették, hogy a tokaji édes borok sokkal több lehetőséget kínálnak a gasztronómiában annál, amit ma kihasználunk belőle. A kreativitás olyan utakat nyithat meg a tokaji aszú számára, amelyek ugyan eddig is léteztek, csak az első bátor lépést nem vállalta még be senki. Ők a mai menüsorral megtették.
![](/userfiles/okaji-aszuk-londonban-foto-wines-of-hungary-uk-borsmenta-magazin-eszencia1.jpeg)
A hatfogásos menü minden egyes ételéhez – az egy száraz szamorodni kivételével – tokaji édes borokat kínáltatok. Számodra melyik párosítás volt a legizgalmasabb?
Kettőt is mondok: a borjúbríz és a galamb önmagában is fantasztikus volt, de mindegyiket hihetetlen magasságokba emelte a melléjük kínált aszú. Egy jó séf képes megépíteni a hidat az étel és a bor között, és aki kíváncsian, figyelmesen, nyitottan kóstol, érezni fogja a harmóniát.
![](/userfiles/okaji-aszuk-londonban-foto-wines-of-hungary-uk-borsmenta-magazin-galambmell%202.jpeg)
A tokaji édes borok előtt tehát új dimenziók nyílhatnak meg a gasztronómiában. Ezen túl számodra mi volt még a mai rendezvény hozadéka?
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, milyen fontos, hogy mi, borvidéki emberek rendszeresen találkozzunk a piaci szereplőkkel. Meg kell mutatnunk, hogyan élünk, hogyan gondolkodunk, hogyan készítjük a borainkat, milyen célok hajtanak bennünket. A mai rendezvény kiváló lehetőséget adott arra, hogy átadjuk a legszükségesebb információkat a kereskedőknek, a sommelier-knek és a véleményformáló újságíróknak. Számomra óriási élmény volt látni, hogy az elképzeléseink működnek, a vendégeink egy jó része úgy állt ma fel az asztaltól, hogy új oldaláról ismerte meg a tokaji aszút, amelynek kiemelt helye és szerepe kellene hogy legyen a csúcsgasztronómiában.
![](/userfiles/tokaji-aszuk-londonban-foto-wines-of-hungary-uk-borsmenta-magazin-isa-ms%201.jpeg)
Azt mondtad, hogy nagyon fontos a jelenlét. Nyilvánvaló, hogy ilyen és ehhez hasonló események sokaságát kell szervezni a jövőben. Mi lesz a következő lépés?
Az álmodozások korának vége, szisztematikus építkezés következik a céltudatosság jegyében. Egyértelmű, pontos üzeneteket kell átadnunk, és szerencsére van is kinek. A Wines of Hungary UK szervezésében jövőre már negyedik alkalommal lesz Londonban Furmint February, amely szintén jó terep a kapcsolatépítésre. Angliában várhatóan ez lesz a Tokaji borvidék következő nagyobb megjelenése.
![](/userfiles/tokaji-aszuk-londonban-foto-wines-of-hungary-uk-borsmenta-magazin-vendeg2.jpeg)
Mit profitálhat egy borász abból, ha részt vesz egy ilyen rendezvényen?
Például találhat importőrt, ha még nincs neki, ha pedig már van, akkor szorosabban működhet vele együtt. A figyelmet folyamatosan ébren kell tartani. A visszajelzések alapján teljesen egyértelmű, hogy a Furmint February mindannyiunk számára nagyon hasznos volt: az aktivitásunk lassan, de biztosan növekszik az angol piacon. Most az édes borainkra fókuszálunk, és mivel mély meggyőződésem, hogy a tokaji a világ legjobb természetes édes bora, úgy vélem, kellő előkészítés után meg is tudjuk teremteni számára a kereskedelmi lehetőségeket.
![](/userfiles/molnar-peter-interju-borsmentamagazin.jpg)
A rendezvény az Agrármarketing Centrum támogatásával valósult meg.