Vissza

Bolyongás Indiában 2.

2022.12.09. | Törley-Havas Sára és Sahin-Tóth Sára
Törley-Havas Sára és Sahin-Tóth Sára nekivágott Indiának. A két huszonéves magyar lány élményeit folytatásokban közöljük. A második részben elhagyjuk Delhit, és felmegyünk a hegyekbe…

Dharamsala felé

Négy nap után úgy döntünk, hogy muszáj lélegzethez jutnunk, és lelépünk Delhiből. A Himalája felé vesszük az irányt. A Dharamsalába induló buszt majdnem lekéssük, de egy velünk tartó litván lány – akit az előző napokban ismertünk meg – szeretője feltartóztatja a buszt, ráadásul mindhármunknak hoz egy-egy akkora méretű csokitortát, mint a fejünk. Így kezdődik a tizenkét óra alatt megtett ötszáz kilométeres buszút. Nulla üres terület az autóút mellett, folyamatos izommunka, hogy az ember ne essen le a döcögős úton a busz szétment székeiről. Az előttünk ülő nő kétóránként kihány a járműből, sárga nyák ragad az ablakunkra. Szétment végtagokkal kecmergünk le a buszról.

Mindenhol enni kapunk

A hajnali Dharamsala kis utcáin bolyongva egy narancssárga turbános szikh férfi hív be minket a teraszára, chait hoz nekünk a felesége. Körülöttünk mindenhol a Himalája sok ezer méter magas vonulatai. Továbbindulunk, száz méter múlva egy szikh szertartásba ütközünk. Felfűtött és természetes, elnyújtottan fokozódó, hosszú rítus. Olajos, édes, grízes szent édességet nyomnak a végén a kezünkbe, megmarad az íz. Miután elfogyasztották, a nők a tenyerükön maradt olajat testápolóként simogatják szét a karjukon.

Mindenhol enni kapunk, eddig összesen hatszáz forintot költhettünk ételre. A szertartás után is behívnak minket egy nagy fényes csarnokba, ahol mindenki együtt reggelizik a földön ülve. Alkoholhoz és kávéhoz jutni viszont nagyon nehéz, és ha hozzájutunk is, általában rettenetes italok ezek, távolról sem emlékeztetnek egy otthoni borra vagy presszóra. Amit kávé néven kapni, az valami Nescafé-szerű, currys mellékízű, hatását tekintve jelentéktelen lötty.

Dharamsalában az élet

Dharamsala Mcleod Ganj nevű részén szállunk meg, ami arról nevezetes, hogy itt székel a dalai láma. Számos ashram és meditációs center fekszik a keskeny hegyi utak mentén. Mi is felkeressük a láma házát, az udvaron szerzetestanoncok gyakorolnak, meglepően nagy a zsivaj, a belső egyensúlyt itt megtalálni komoly kihívás. Pár nappal később ellátogatunk a Tushita Centerhez is, ahol viszont némaság honol, komoly házirendet kell betartani az itt tartózkodóknak, például hosszas némasági rendeletek vannak, és szigorúan tilos egymáshoz érni.

A szállásunktól minden irányba lenyűgöző túraútvonalak indulnak. Elkirándulunk a Triund Hill irányába egy indiai házaspárral, akiket a kempingben ismertünk meg. Gyönyörű magashegyi séta (mászás), köves ösvény a szakadék szélén, napos kiszögellésből nézünk le a völgybe.

Bolyongás Indiában 2. rész - borsmenta.hu

Hosszan ülünk két utcagyerekkel egy teraszos kiugróban, kabátzsebben maradt, vígszínházas színházjegyekből hajtogatott papírrepülővel játszanak.

Este megkóstoljuk az indiai Tuborgot (rizs- és kukoricasziruppal készített sör, ami a Tuborgtól csak a nevet vette meg), megfagyunk, meleg víz híján lemondunk a fürdésről, áram híján a fényről meg az internetről, magunkra pakoljuk az összes bizonytalan tisztaságú paplant; amennyire lehet, eltorlaszoljuk a majmok elől a nyílászárókat, amiket rendesen nem lehet bezárni, és valahogy elalszunk.

Reggelente plan panathát eszünk a napsütésben. Frissen kisütött lepény savanyított csilivel meg pácolt mangóval. Szívjuk a reggel nyolcas Mcleod Ganj-i napsütésben a csilis mangó velejét. Hiányozni fog ez a hely.

Bolyongás Indiában 2. rész - borsmenta.hu

Egy helyi férfi segít továbbállni, átvisz minket autóval Dharamsalán, elintéz nekünk két buszjegyet másnapra, elvisz minket vacsorázni, megjavíttatja a cipőinket egy utcai suszterrel, kivesz nekünk egy tökéletes hotelszobát, és tényleg – még ha ez naivul vagy hihetetlenül hangzik is – nem vár cserébe semmit.

Önkénteskedés Ratnariban

Tíz napot a Shimlától (ez Himácsal Prades állam fővárosa) négyórányira fekvő hétszáz fős Ratnari nevű, 2500 méter magason fekvő kis faluban önkénteskedünk egy farmon. Nincs wifi két napig, ez „meglepő”, és sok nehézséget okoz a teljes elszigeteltség a világ végén. Pedig milyen jól hangzik. Nehéz lelkileg bevenni egy másik kontinenst. Főleg esténként (öttől sötét, fűtetlen szoba). Ijesztő-szép egymásra utaltság. Néma séták egy óriási fenyőkkel övezett betonúton. Ködös-napos lejtő, pókhálószerű fehér, talán madár- és jégvédő lepellel bevont almáskertek, olyan a domb, mint Strehler Cseresznyéskert-díszlete. Sokszor eszünkbe jut távozni. Mindemellett olyan fogva tartó ereje van a katlannak, hogy nehéz is lenne itt hagyni. Varázshegy.

Bolyongás Indiában 2. rész - borsmenta.hu

A faluban mindig ugyanaz. Ődöngő kutyák, dallamokat dudáló böhöm buszok, kisboltok előtt ácsingózó emberek. A gyerekek több generáción végigment csillogó ruhákban lézengenek a szüleik tízméteres hatókörében. Kitett, viszontagságos, magába-életek. Nehéz elképzelni, hogy valaki itt lázadni kezd.

Több egymást követő napon más-más helyi sütemények kipróbálása ugyanazon a napos kőfalon. Lisztből és olajból gyúrt, cukorral átitatott csillogó golyók, ladoonak hívják.

Ratnariból való távozásunk hajnalán egy kisboltos kancsal férfi odahív minket a kis égő szemétkupachoz, aminél ő is melegszik. Így várakozunk, némán.

Bolyongás Indiában 2. rész - borsmenta.hu

A buszon autentikus zenei elemeket tartalmazó pop üvölt. Az út elejéből elvesz negyedórát egy – a szerpentint kb. háromszáz méteren eltömő – kecskenyáj. A jegyszedő férfi bottal hadonászik ki az ablakon.

Shimla

Mielőtt visszatérnénk Delhibe, eltöltünk egy napot Shimlában. Igazi megkönnyebbülés. Az óváros színes házai a hegyoldalba épültek, a főtéren keresztény templom áll. Shimla gazdagabb, mint eddig bármelyik másik település, amin áthaladtunk, építészetén erősen érzékelhető a brit hatás. (Leginkább a Tudor-stílus domináns.) A belvárosból ki vannak tiltva az autók, tilos szemetelni és dohányozni, tiszta utcákon sétálhat az ember hosszasan, a tömeg se elviselhetetlen. Itt akár élni is lehetne. Kicsit fájó szívvel indulunk délebbre.

(folytatjuk)

A szerzőkről: Törley-Havas Sára 25 éves, egy éve vette át dramaturg diplomáját a Freeszfe-n. Sahin-Tóth Sára 22 éves, negyedéves zenés színházrendező szakos hallgató ugyanott. Mindketten először járnak Európán kívül. India mellett hirtelen felindulásból döntöttek, nem is nagyon tudnak egzakt választ adni a miérteket firtató kérdésekre.

Fotó:
Törley-Havas Sára és Sahin-Tóth Sára

Utazunk

Hawaii, az ízek szigete – hálaadás hawaii módra

2022.02.17. | Márton-Szombathy Zsuzsa
Szombathy Zsuzsa hawaii útinaplója 1.
Szombathy Zsuzsa Hawaii-kutató 2021 végén közel három hónapot töltött az egzotikus szigeteken. Kalandjairól most az ízekre fókuszálva mesél a Borsmenta olvasóinak. Íme a 4 részes soroza…
Utazunk

Hawaii, az ízek szigete – pénztárcakímélő praktikák

2022.02.25. | Márton-Szombathy Zsuzsa
Szombathy Zsuzsa hawaii útinaplója 3.
Szombathy Zsuzsa Hawaii-kutató 2021 végén közel három hónapot töltött az egzotikus szigeteken. Útinaplója harmadik részében megtudjuk, hogyan fedezhetjük fel a helyi ízeket pénztárcakím…

Hawaii, az ízek szigete – Hawaii legjobb helyei

2022.03.01. | Márton-Szombathy Zsuzsa
Szombathy Zsuzsa hawaii útinaplója 4.
Szombathy Zsuzsa Hawaii-kutató 2021 végén közel három hónapot töltött az egzotikus szigeteken. Sorozatának negyedik, befejező részében a legkedvesebb helyeiről mesél…

Taskent, Almati, Biskek

2022.10.03. | Vargha Márk
Emlékek Közép-Ázsiából 1. rész
„Üzbegisztán, Kazahsztán, na és aztán, hát aztán!” – mondogattuk óvodás korunkban, és nem is nagyon tudtunk többet ezekről az országokról. Vargha Márk nyáron az üzbég, a kazah és a kirg…

Szórakozás Közép-Ázsiában

2022.10.10. | Vargha Márk
Emlékek Közép-Ázsiából 2. rész
Vásárlás Taskentben, fürdő Almatiban, koktél Biskekben, bizarr momentumokkal fűszerezve. Vargha Márk közép-ázsiai útinaplójának második része is tartogat meglepetéseket…

Bolyongás Indiában

2022.12.02. | Törley-Havas Sára és Sahin-Tóth Sára
Törley-Havas Sára és Sahin-Tóth Sára indiai útinaplója – 1. rész
Törley-Havas Sára és Sahin-Tóth Sára nekivágott Indiának. A két huszonéves magyar lány élményeit folytatásokban közöljük. Az első részben Delhivel ismerkedünk…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (69) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (5) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (4) kovács nimród winery (14) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (15) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (247) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (7) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (99) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (16) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (206) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (21) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (30) villányi borvidék (90) vörösbor (139) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)