Irány Portugália! 2. rész

2020.10.30. | Vargha Márk
Sorozatunk második részében Alentejo régióban kalandozunk, bort kóstolunk a Douro völgyében, körülnézünk Tomar és Coimbra városában, és még egy kis fadót is hallgatunk…

1. Alentejo

Hatalmas történelmi régió, több közigazgatási egységre osztva, a főváros, a déli Algarve tartomány és a spanyol határ közé ékelődve. A táj itt a leginkább egysíkú: olívaültetvények és paratölgyerdők váltakoznak. A „Tejo-n túli terület” a parafa dugón keresztül is szorosan kötődik a bor világához, de önálló borrégió is. Vasárnap azonban ne is próbálkozzunk bejutni a pincészetekbe: bármelyiket hívjuk is fel, sajnálkozni fog a zárvatartása miatt, vagy épp fel sem veszi a telefont. Lehet, hogy hétköznap nagyobb szerencsénk lett volna, de ezt sajnos nem tudtuk kipróbálni.

Az itteni konyha viszont országszerte híres, és a finom falatokhoz bármelyik városban kérhetünk a helyi borokból. Ott van először is Évora, a régió történelmi központja, mely a kötelező műemlékek – római kori színház maradványa és gótikus katedrális – mellett szép terekkel, hangulatos utcákkal és számtalan jó étteremmel büszkélkedhet. A paratölgy makkja a fekete sertés kedvenc csemegéje, úgyhogy finom kolbászokból itt aztán nincs hiány, s a jóféle gomba és burgonya is kihagyhatatlan. Ahogy az országban általában, az itteni pastelariákban sem tud csalódást okozni a péksütemények megdöbbentő választéka. A különféle tejes, grízes, narancsos, mandulás meg ki tudja még milyen piték egyszerűen addiktívak. Készüljünk fel: akár több kilóval nehezebben fogunk Ferihegyen kiszállni a repülőgépből.

Évora esszenciálisan tartalmazza azt, amit Alentejo nyújtani tud, ha tehát kevés az időnk, rögtön elindulhatunk a legjobb strandok felé, Algarvéba, és elég csak a festői Mértolában megállnunk fotózkodni. De ha van egy napunk, induljunk el a spanyol határ felé. Estremozban szépséges várat és kitűnő vendéglőket, Elvásban Európa legnagyobb erődrendszerét és középkori vízvezetéket, Vila Viçosában a hajdani királyi család kék márvánnyal borított homlokzatú (egyik) palotáját találjuk. Bár utóbbi belső terei csak előzetes bejelentkezés után, kis csoportos, portugál nyelvű vezetéssel látogathatók, a palota előtti tér és a városka maga megéri a rövid kitérőt Estremozból.

2. Algarve

Másodszor volt szerencsénk ahhoz a régióhoz, ahová a portugálok leginkább vágynak nyári szabadságra menni. A tiszta, s a nyugati partokkal ellentétben nem jéghideg, hanem frissítően kellemes víz csak az egyik ok, amiért ajánljuk az itteni strandolást. Számunkra Bretagne és Liguria mellett ez Európa legszebb partvidéke: nemcsak lubickolni jó az erózió munkálta sziklafalak tövében, hanem a többi évszakban a tetejükön kijelölt útvonalon végigmenni is, hogy felülről gyönyörködjünk a zöld, a kék és a sárgásvörös színek összjátékában.

Bár Algarve zöldebb és változatosabb, mint Alentejo, kulturális látnivalókban szegényebb. Már korábban volt szerencsénk Silves várához és a Szent Lőrinc-templomhoz Almancilban, melyeket vétek kihagyni (utóbbi nyitvatartását érdemes ellenőrizni), de ha szorosan a parton maradnánk, egy esti séta bármelyik város régi magjában jó élmény. A konyha itt is fenomenális, ráadásul olyan vízi lények kerülhetnek a tányérunkra, melyekért másutt vagyonokat kellene fizetni. Hihetetlenül olcsón jutottunk itt szerzeteshalhoz, Szent Péter-halhoz, poliphoz, királyrákhoz, de ajánljuk a leveseket és az egytálételeket is, nem beszélve a tejpitékről…

3. Tomar és Coimbra

Tomar kolostora – az előző részben tárgyalt Alcobaçáéval és Batalháéval együtt – világörökségi helyszín, de egy kicsit messzebb esik a másik kettőtől. A kolostor alapjait 1160-ban a templomos lovagok rakták le. Bővítését közel 400 évvel később, Tengerész Henrik herceg rendelte el. Ez már a gótika letűnésének és a reneszánsz megjelenésének időszaka. E két stílus folyamatosan tetten érhető azokban a csodaszép kerengőkben, melyből annyi van, hogy szinte bele lehet szédülni. A város a középkori zsidóüldözések során sok zsidó kereskedőnek is otthont adott, így ha végeztünk a kolostor bejárásával, a főtéren kívül a középkori zsinagógába is kukkantsunk be.

Coimbra a Mondego folyó két partján fekvő, 143 ezer lakosú nagyváros, melynek rangos egyeteme van annak a dombnak a csúcsán, ahol az óváros és a két székesegyház is található. A komplexum legnagyobb attrakciója a könyvtár, melynek megtekintéséhez „1-es típusú” belépőt kell váltanunk. Ha nem vesszük meg online időben a jegyet, már csak „2-es típusúhoz” tudunk jutni – ahogy a szerző is. Ebben az összes többi látnivaló: a Tudományok Múzeuma (elsősorban zoológiai gyűjteménye miatt érdekes, nem túl nagy kiállítóhely), az egyetem legrégebbi épületének különböző, pompás termei és a gazdagon díszített kápolna megtekintése foglaltatik benne. Bánni nem fogjuk ezt sem, annyi bizonyos.

A fado „Lisszabon szegénynegyedeiben született 1825 és 1850 között: a város népszerű dal- és táncnemeinek és frissen beáramló új műfajoknak a keveredéséből (…) 1850 után a fado egy másik ága Coimbra egyetemeiről híres városában alakult ki. Ez alapvetően férfi műfaj, szintézise az itáliai bel canto, az egyetemisták által különböző régiókból hozott zeneiség s a lisszaboni fado hagyományainak. A populárisabb, szórakoztatóbb lisszaboni mellett ez egy kifinomultabb változat” – írja a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár népzenetára. Coimbrában járva egy fadoesten valóban muszáj részt venni. Nekünk a vírushelyzetre tekintettel elég volt előző nap asztalt foglalni a ma bárként működő egykori kápolnába, az À Capellába, de valószínű, hogy „békeidőben” több héttel korábban el kell döntenünk, mikor szeretnénk gyönyörködni a nosztalgikus-mélabús dallamokban. A hangulat lúdbőröztető volt, karizmatikus előadónk civilben olajipari mérnök, a hang és az előadásmód, nemkülönben a portugál és spanyol gitárral történt kíséret (előbbi olyan, mint egy nagyobb mandolin) pedig professzionális. Olyan zenei élmény ez, amelyben mielőbb újra részesülni szeretnénk, és bátran ajánljuk mindenkinek.

4. A Douro völgye

Ki merjük jelenteni, hogy ha Madeirát és az Azori-szigeteket nem számítjuk, ez a portugál táj állítja el leginkább a lélegzetünket. Szavakkal leírhatatlan a teraszok végtelen sora a naplementében ezüstösen csillogó Douro mindkét partján. Itt nemcsak a világ legismertebb erősített borát, hanem kitűnő száraz borokat is készítenek. Válogatni is lehetetlen, hogy a három alrégió közül melyikben álljunk meg egy pincelátogatásra. Időkényszer miatt nekünk a Quinta do Seixóra esett a választásunk, ami a középsőben, Cima Corgóban van. Sok más társához hasonlóan ez is az egyik szőlőhegyen található, és az egyik nagy és híres portói borház, a Sandeman tulajdonában állt, míg meg nem vette a világ egyik legnagyobb borkonszernje, a Sogrape.

A vezetett túra minden másodperce gondosan felépített, egyszerre tanulunk és szórakozunk. A videóanyagok épp elég hosszúak, kísérőnk pedig rutinos, kitűnően beszél angolul, s persze semmilyen keresztkérdéssel nem lehet megfogni. A sétát követő kóstoló pedig a pince élménygyárjellege (nem rosszallóan írjuk ezt!) ellenére igyekszik minél személyesebb maradni, ráadásul nem az alap white, ruby és tawny tételeket töltik poharunkba, hanem a termékpiramis középső szintjével csábítanak vásárlásra, no meg arra, hogy legközelebb több időt hagyjunk a völgyre, és minél több pincészet kínálatába nyerhessünk személyes betekintést. Egy dolog azért itt akarva-akaratlanul felmerül, és állást is foglalunk benne: bár „Portugália Tokaja” tájban versenyképes a miénkkel, a szamorodnit és az aszút soha nem cserélnénk el egy portóira!

Sorozatunk következő, egyben utolsó részében egy nagyon izgalmas borvidéket mutatunk be, melyet épp akkor kezdtek feléleszteni Csipkerózsika-álmából, amikor Tokaj-Hegyalját…

Fotó:
Vargha Márk

Utazunk

Lisszabon, az ismeretlen ismerős 1.

2016.08.25. | Raab Zsuzsanna
„Utas, ki útján elmerengett – Két úton jártam párhuzamosan, Része voltam tájnak, tereknek Emléktelenül, vakon, társtalan.” (Fernando Pessoa)
Utazunk

Lisszabon, az ismeretlen ismerős 2.

2016.08.31. | Raab Zsuzsanna
„Tenyerén kínálta a föld Lisszabont, a falak s házak most már magasnak tűntek.” (José Saramago: A kolostor regénye)
Utazunk

Őszből a nyárba – irány Algarve!

2017.10.10. | Raab Zsuzsanna
1. rész
Telnek-múlnak az őszi hónapok, de mielőtt eljönne a csípős reggelek, a ködös délutánok, a forró gyömbéres tea, az almás pite és a sütőtök időszaka, utazzunk kicsit vissza a nyárba, tölt…

Vártól kikötőig

2017.10.25. | Raab Zsuzsanna
Algarve 2.
Az Algarve szó az arab eredetű Al-Gharb kifejezésből ered, melynek jelentése: a Nyugat. A térség néhány évszázadig mór uralom alatt állt, így a lélegzetelállító partszakaszokon túl érde…

Irány Portugália! 1. rész

2020.10.16. | Vargha Márk
Sorozatunk első részében meglessük Setúbal flamingóit, bejárjuk Alcobaça és Batalha kolostorait, naplementét nézünk Nazarénál, borozunk Colaresben, és elvegyülünk a fátimai búcsúban…

Irány Portugália! 3. rész

2020.11.19. | Vargha Márk
Dão, Portugália egyik eredetvédett borvidéke egyre kevésbé rejtett kincs. Sorozatunk harmadik részében a Quinta da Teixuga és a Quinta do Perdigão borait élvezzük…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (70) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (6) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (5) kovács nimród winery (15) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (16) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (248) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (8) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (100) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (18) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (209) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (22) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (32) villányi borvidék (92) vörösbor (142) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)