Wachau két keréken

2022.04.29. | Gónusz Gabriella
Csillogó kék, fűszeres zöld, édes sárga – két intenzív nap a színek és az ízek vonzásában. Pattanjatok biciklire, és irány Wachau! Mutatjuk az utat…

A bortúrázásban az a jó, hogy többféle sportos programmal, például a kerékpározással is összekapcsolható. Így amellett, hogy a borokkal a születési helyükön találkozunk, és csodaszép tájakra jutunk el, a lelkünk is megnyugszik, hogy nemcsak a karunk edződik a poharak emelgetésétől, hanem a lábizmaink is a pedál taposásától. Persze a szervezésnél érdemes odafigyelni arra, hogy komolyabb kóstolóra csak az aznapra kiszabott táv megtétele után vállalkozzunk. Kis bicajos csapatunkkal ezúttal Ausztriába, Wachauba látogattunk el.

Miután a Szamár-ösvényen (Eselsteig) felértünk a hegytetőre, a pulzusunk szépen lassan visszaállt a normálisnak mondott érték közelébe, de csak egy pillanatra, mert amint körbenéztünk, ismét felgyorsult. Festők vásznára kívánkozó, álomszerű táj terült el alattunk. Hullámos dombvidéket, a völgyekben apró házakat láttunk a távolban. A meredek domboldalakra rajzolt szépséges szőlőültetvények között kéklett a Duna, rajta hajók, csónakok igyekeztek le és fel. Wachaui kerékpártúránk első napján a Dürnstein apró óvárosa feletti sziklaszirten álló várrom gyalogos megmászására vállalkoztunk – változatosságképpen.

Kerékpárral a bor körül

Wachau borvidék Krems és Melk városai között, nagyjából 33 kilométer hosszan terül el a Duna mindkét partján. Köves, meredek, apró parcellákon terem itt a szőlő, főleg a grüner veltliner (zöld veltelini) és a riesling (rajnai rizling). Wachau emellett a sárgabarack, a várak és az apátságok „országa”, és egyben a kerékpáros turisták kedvenc úti célja. Nagyszerű minőségű, precízen kitáblázott kerékpárutakon lehetett falni a kilométereket a szőlőtőkék között, rendezett, ápolt kis falvakon, kisebb-nagyobb dombokon át.

Krems an der Donauban laktunk, és innen indultunk a pincészetek, rusztikus borozók, az UNESCO világörökség részét képező varázslatos lovagvárak (néhol csak várromok), csodálatos kastélyok felfedezésére. Többnyire sík terepen, sportos, de azért kényelmes tempóban tekertünk, az első nap körülbelül 40, a másodikon 60 kilométert, és maradt idő a gasztronómiai élvezetekre is.

1. nap: Dürnstein, Mautern és a Weingut Nikolaihof

Az első nap reggelén mindössze nyolc kilométert tekertünk a Donauradwegen Dürnsteinig, bal oldalunkon a Dunával, a jobbon pedig a meredek lejtőkön terpeszkedő rendezett szőlősorokkal. Néhol bemerészkedtünk a dűlőutakra, és elhaladtunk a Weingut Fink, a Weingut Emmerich Knoll és a Weingut F.X. Pichler mellett, hogy majd ha nem biciklivel jövünk, könnyen visszataláljunk. Továbbhaladva hamarosan a Domäne Wachau impozáns épülete elé értünk, ahol júniustól októberig szombatonként nyílt kóstolót és pincelátogatást tartanak, de előzetes bejelentkezés alapján egyéb időpontokban is meg lehet látogatni a borvidék egyik legnagyobb területét összefogó pincészetet.

Dürnsteinben felmásztunk a már említett várromokhoz a meredek lépcsősorokon. A „könnyű” kitérő után visszafelé indultunk Mauternbe, ahol Ausztria legrégebbi pincéjét, a Weingut Nikolaihofot látogattunk meg. Megcsodáltuk az antik szőlőprést, az alacsony mennyezetű pinceágakat, és hallgattuk a családtörténetet. A hatalmas tölgyfák árnyékában megkóstoltunk néhány bort az aktuális kínálatból, és ráérősen ebédeltünk, miközben a tulajdonos asszonnyal, Christine Saahsszal beszélgettünk.

A közel kétezer éves történelemmel büszkélkedő Nikolaihofot a Saahs család vezeti, holisztikus szemlélettel, a természet iránti alázatos tisztelettel. A pincészet az elsők között vezette be a Demeter (speciális ökológiai gazdálkodásból származó termékek megjelölésére szolgáló nemzetközi védjegy) minősítési rendszer szerinti, szigorú biodinamikus szőlőművelést a régióban. Kézzel szüretelnek, nem használnak mesterséges élesztőt, és nagyméretű osztrák hordókban érlelik a boraikat. Huszonkét hektár területen gazdálkodik a család, elsősorban rizlinget és zöld veltelinit termesztenek, de sárga muskotály és tramini szőlőültetvényük is van.

Megtudtuk, hogy a helyi borászokat tömörítő szervezet, a Vinea Wachau Nobilis Districtus egy három szintből álló eredetvédelmi rendszert dolgozott ki a borok minőségi besorolására. A borokat Wachauban a Steinfeder, a Federspiel és a Smaragd kategóriákba sorolják. A Steinfeder borok üdék, könnyűek, alkoholtartalmuk maximum 11,5% lehet. A köztes, Federspiel kategóriában szintén friss, de intenzívebben gyümölcsös és kicsit elegánsabb tételeket kóstolhatunk, míg a csúcson a hosszabb érlelési potenciállal bíró, minimum 12,5% alkoholfokkal rendelkező Smaragd borok állnak.

A pincészet legnépszerűbb borai közé tartozik a Federspiel Grüner Veltliner, ami a Vivinón évek óta 3,9-4 pont közötti eredményt ér el. A 2016-os évjárat bekerült a világ borainak top hat százalékába! A család ad vineas néven egy kedves kis vendégházat is üzemeltet, a tulajdonos asszonynak helyi gyógynövényekre és virágokra komponált saját szakácskönyve van, és kozmetikai termékeket is készítenek bioszőlőből.

2. nap: Spitz an der Donau, Arnsdorf, Aggsbach és a sárgabarack

Másnap a Duna jobb partján tekertünk egészen Spitz an der Donauig, körülbelül 25 kilométert. Útközben számos jó nevű pincészet mellett haladtunk el, mint például a Schwaiger, a Jäger, a Zottl vagy a Hirtzberger. Ismét átkerekeztünk Dürnstein városán, ahol a parti promenádon megcsodáltuk Oroszlánszívű Richárd szobrát – aki 1191 és 1193 között itt raboskodott, és szabadon bocsátásáért a világ egyik legnagyobb váltságdíját (éves bevételének háromszorosát) fizette Anglia VI. Henrik német császárnak –, aztán a Wehrkirchét St. Michaelben, és próbáltunk betelni a Duna változatos látványával. Mielőtt átkeltünk volna a Dunán, megpihentünk Wachau szívében, Spitz an der Donauban. A Tausendeimerberg (Ezer-puttonyos-hegy) köré épült város több száz éves szőlőtermesztési és borkészítési hagyományokkal büszkélkedik. Betekertünk a városba, megcsodáltuk az impozáns gótikus templomot, a kiválóan rendben tartott, több száz éves polgárházakat, és tovább ismerkedtünk Wachau kedvenc szőlőfajtájával, a zöld veltelinivel.

A pihenő után egy régi, köteles-csörlős dunai kompon keltünk át a folyón Arnsdorfba, ahonnan további 7 kilométer megtétele után Aggsbachba érkeztünk. A csapat kemény magja bevállalt egy hegymenetet a háromszáz méterrel a Duna felett magasodó aggsteini várromokhoz. Az egykori sasfészekből gyönyörű kilátás nyílik az alatta elterülő borvidékre.
A hős „hegyrefel” csapat szélesen mosolyogva gurult vissza a Duna-partra, és lelki szemeink előtt már meg is jelentek a Marillenknödelek (sárgabarackos gombóc), Marillenkuchenek (sárgabarackos sütemény), sárgabaracklevek, -szörpök és természetesen a „sárgabarack-pálinka”, a Marillenschnaps. Így történt, hogy a nehezen elvesztett kalóriákat nagyon gyorsan pótoltuk.

Június végén, a sárgabarack érési szezonja közepén jártunk Wachauban, amikor a vidéket simán „Marillenland”-nak, azaz sárgabarackországnak nevezik.
Először a szemünk lakott jól a napszínű sárgabarack-ültetvények szépségével, majd szaglóhámunkat és ízlelőbimbóinkat is kényeztettük. A gyümölcs egyébként „Wachauer Marille" néven 1996 óta védett eredetű termék, és saját weboldala is van.

Jó lett volna még tovább maradni, és meglátogatni az egyelőre csak kívülről feltérképezett pincéket vagy a Sandgruber élménypincét, ami a nem kifejezetten borivókat is leköti. De hamarosan megint június lesz, és ismét nyeregbe pattanhatunk. Addig pedig szívesen emlékezünk a szél, a napsütés, a sárgabarack, a szőlő, majd a belőle készült borok illatára, a Duna kékjére és a veltelini zöldjére.

Fotó:
Gónusz Gabriella

Utazunk

Budapest két keréken – Raoul Wallenbergtől Anonymusig

2020.06.23. | Gónusz Gabriella
Ha az ember kerékárra pattan, egészen más arcát mutatja Budapest. A közel 20 kilométeres túra során számtalan ismerős helyet érintettünk, az élmény mégis különleges…
Iszunk

Kedvenc balatoni borteraszaink I.

2020.07.10. | Gónusz Gabriella
A tüzes nyári nap vízpartra csábít, de a csobbanás előtt-után (helyett) néha jó üldögélni egy árnyas teraszon, pohárral a kézben. Sorozatunkban a legkedvesebb balatoni borteraszainkat g…
Utazunk

Két keréken az Által-ér mentén

2020.07.17. | Gónusz Gabriella
Felfedezésre csábító vízpartok, ligetek, amerre a szem ellát. Ezúttal a Komárom-Esztergom megyei kerékpárutakat teszteltük, a Tatabánya–Tata–Dunaalmás útvonalon nyomtuk a pedált…
Iszunk

Kedvenc balatoni borteraszaink II.

2020.07.24. | Gónusz Gabriella
Lehet eső, lehet szél, a Balaton közelében mindig megtaláljuk azt a borteraszt, ahol kellemesen, jó borok társaságában múlathatjuk az időt…
Iszunk

Kedvenc balatoni borteraszaink III.

2020.08.30. | Gónusz Gabriella
Eshet eső, fújhat szél, a Balaton körül mindig megtaláljuk azokat a borteraszokat, ahol kellemesen, jó borok társaságában múlathatjuk az időt…
Beszélgetünk

Hernyákéknál lenni jó!

2020.09.19. | Gónusz Gabriella
Beszélgetés Hernyák Lászlóval és Valival
A délszláv válság elől jöttek Magyarországra, de olyan, mintha ősidők óta itt lennének velünk. A mindig derűs Hernyák házaspár nélkül elképzelhetetlen az etyeki Öreghegy, ráadásul a bor…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (70) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (6) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (5) kovács nimród winery (15) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (16) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (248) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (8) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (100) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (18) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (209) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (22) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (32) villányi borvidék (92) vörösbor (142) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)