Utazz velem – Valencia, az élhető város

2021.08.04. | Gergely Györgyi
Parkok, tengerpartok, épületek, ételek, mediterrán életérzés, barátságos emberek. Gergely Györgyi útinaplójának első részében Valencia mutatkozik be…

Gergely Györgyi nem hivatásos blogger, nem is újságíró. Tréner, coach és Lomi Lomi masszázsterapeuta, aki imád utazni, és élményeit a Facebookon az – eredetileg a barátainak, ismerőseinek létrehozott – „Utazz velem” című oldalán meséli el. Személyes hangvételű, közvetlen írásaira azért figyeltünk fel, mert csodásak a fotói, és a látnivalók mellett mindig nagyon sok praktikus információt is közöl a követőivel. Engedélyt kértünk rá, hogy a szövegeit a Borsmenta oldalán is közzétegyük, így mostantól időről időre megjelennek majd nálunk Györgyi írásai. Reméljük, a beszámolók nyomán olvasóink is kedvet kapnak ahhoz, hogy a nyakukba vegyék az országot vagy a világot. Györgyi szövegein szinte semmit nem változtattunk, meghagytuk a maga közvetlen, csevegő modorában, így az embernek valóban az az érzése, mintha egy ismerős élménybeszámolóját hallgatná.

Valencia I.

Miért éppen Valencia?

Amint felépültem a Covidból, az volt az első dolgom, hogy megvettem a repjegyem Valenciába. Úgy éreztem, újra kell töltenem az akkumulátoromat...
Valencia régóta bakancslistás város volt – és hát az élet, ki tudja, meddig tart, a listám pedig még hosszú –, szóval úgy gondoltam, biztos, ami biztos, kipipálok belőle újra néhányat...

Én nem iszom, nem dohányzom, kávézni is csak ritkán szoktam, semmiféle káros szenvedélyem nem volt sosem, de az utazással úgy vagyok, mint amikor kisgyerekként bementem egy cukrászdába: álltam a pult előtt, és nem tudtam választani, mert ezt is szerettem volna, meg azt is, meg még amazt is...

Most sem volt ez másképp: mivel Madrid nincs kétórányira Valenciától vonattal, gondoltam, akkor már azt is látni kell. Sőt, Madridtól csak fél óra vonattal Toledo, ami meg kihagyhatatlan, ha az ember elmegy Madridig... Szóval így lett az egyből három.

Valencia – első benyomások

Valencia egy nagyon élhető város. Ami elsőre eszembe jut róla, az a tér és a szellősség. Spanyolország harmadik legnagyobb városáról 800 ezer lakosával egyáltalán nem mondható, hogy zsúfolt lenne. Busszal érkeztünk a reptérről a belvárosba, ami kb. egy órán át tartott, így lehetőségünk volt már a külvárostól kezdve bámészkodni.

Nagyon szuper helyen sikerült szállást foglalnom – kivételesen nem otthoncserével, de erről majd később –, kb. 5 perc séta a belváros, egy saroknyira vagyunk a Turia parktól, ahol a város ultramodern épületei is találhatók, és a buszmegálló, ahonnan 25 perc alatt kijutunk a strandokra, kb. 150 méter a házunktól.

„Csak úgy" elindultunk a belvárosba, és nem győztük kapkodni a fejünket a sok szép (és jó állapotú) épület, széles utak, tágas utcák, terek láttán. Nyilván még alig van turista – jól időzítettem –, meg a nyitás óta a spanyolok is csak most ébredeznek, így kifejezetten kellemes volt a belvárosban sétálgatni.

A tengerparton

A délutáni sziesztát (a hajnali fél négyes ébredést egy kicsit ki kellett pihenni) a parton töltöttük, ahol háromkor még elég kevesen voltak, de 4 órától elkezdtek szállingózni az emberek. Így sem volt zsúfoltság, mert a városi strand több kilométeren keresztül húzódik, és iszonyú széles is.

Miután pihentünk kicsit, a part menti sétányról figyeltük, mennyi strandröplabdapálya és egyéb sportolásra csábító lehetőség van a part mentén, amit rengetegen használtak is. Este 6 után már jócskán voltak a helyiek közt legnépszerűbb Malvarosa strandon. Kiültünk egy könnyű vacsira, meg az első tinto de veranóra (a sangríára emlékeztető, vörösboralapú, könnyű nyári koktél) az utunkba akadó és a helyiek által láthatóan kedvelt romkocsma teraszára, aztán egy másik útvonalon – hogy még többet lássunk a városból – visszabuszoztunk a szállásunkra.

A szállásunk

Mivel a Covid miatt az otthoncserés lehetőségek eléggé leszűkültek, és nem tudtam jó helyen lévő cserét találni, airbnb-n keresgéltem szállást. Sikerült olyan helyet találnom (el szoktam olvasni a véleményeket előtte), ahol a családdal együtt lakhatunk, mert ez egy tök jó lehetőség, hogy beleláthassunk a helyiek életébe, rengeteg infót szerezhetünk tőlük a hellyel, a szokásokkal, az itteni élettel kapcsolatban…

Egy iszonyú kedves ügyvédnő a házigazdánk, aki a két lányával él, és épp spanyol omlettet sütött nekünk, amikor megérkeztünk. Rögtön elmagyarázta, hogyan kell jól elkészíteni, szóval az első nap sem telt el tanulás nélkül… Persze az omlettet csak másnap reggel kóstoltuk (hidegen is nagyon finom!), mert első este már csak egy gyors zuhanyra meg egy kis beszélgetésre futotta a házigazdával, és beájultunk…

A Turia park

A második napon reggeli után a Turia park felé vettük az irányt, mert már nagyon szerettem volna látni Valencia emblematikus, futurisztikus épületeit, amiket Santiago Calatrava tervezett. A parkról tudni kell, hogy Spanyolország legnagyobb városi parkja, és a Turia folyó helyén áll. Ugyanis a várost átszelő folyó gyakran kiáradt, és az ötvenes évekbeli utolsó áradást követően – megelégelve az emberáldozatokat is – úgy döntöttek, hogy elterelik a folyót a városból. Helyette egy csodálatos parkot hoztak létre, ami a folyó helyén keresztülfut a városon.

Sajnos az ég délelőttönként borús, kb. dél magasságában tér magához a nap, de úgyis megyünk még vissza az épületeket belülről is megnézni, hátha lesznek még jobb fotók is...
(folytatjuk)
Fotó:
Gergely Györgyi - Facebook

Beszélgetünk

A spanyol borok szerelmese

2017.03.26. | Szabó Edit
Beszélgetés Szeredi Zsolttal
Az utóbbi években mindig ő a VinCE Budapest Wine Show egyik sztárja, brutálisan jó spanyol borait és caváit kóstolni hatalmas öröm. Szeredi Zsolt Vino Castillo néven futó webkereskedése…

Pezsgőtúra a cava fővárosában

2017.05.22. | Szabó Hajnalka
Tavaszi barcelonai kirándulásunkat stílusosan egy cavatúrával koronáztuk meg, és azóta is valljuk, hogy aki a katalán fővárosban jár, nem hagyhatja ki ezt a kitérőt…

Tévedj el Barcelonában!

2017.12.29. | Szabó Edit
A Borsmenta karácsony előtt rövid nemhivatalos látogatást tett Katalónia fővárosában, és riporterünk többször is úgy érezte, eltévedt kicsit…
Főzünk

Spanyol tortilla petrezselyemsalátával

2018.03.29. | Szabó Edit
Spanyolországban sok helyen kínálják ezt a tojásos fogást reggelire, de egy könnyű salátával ebédre is tökéletesen megfelel...

Galícia, a zarándokok földje

2019.09.27. | Vargha Márk
Galícia, 1. rész
Ha Spanyolország felé vesszük az irányt, legtöbbször Madrid, Barcelona, Andalúzia vagy esetleg Baszkföld a cél, pedig a kissé hűvös északnyugati partvidék is számtalan titkot rejt. Fede…
Utazunk

Galícia: utazás az albariño földjén

2019.10.14. | Vargha Márk
Galícia, 2. rész
Egy bort akkor lehet a legjobban megérteni, ha ott kóstoljuk, ahol termett. Spanyolország Rías Baixas borvidékének albariño nevű fehérborához a Rubianes és a Baión birtokot bejárva kerü…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (70) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (6) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (5) kovács nimród winery (15) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (16) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (247) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (8) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (99) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (18) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (209) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (21) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (32) villányi borvidék (92) vörösbor (142) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)