2024.09.28. | Szabó Edit
Ismét meghirdette Wine & Spirits Management képzését Fiáth Attila borszakértő. Az angol nyelvű program nemzetközi szakemberek bevonásával valósul meg Budapesten…
Manapság mindenki arról beszél, hogy nem csupán hazánkban, hanem az egész világon egyre kevesebb bort isznak az emberek. Te is így látod?
Igen, de válasszuk ketté, hogy mi történik a világban, és mi van itthon. Régóta megfigyelhető egy lefelé irányuló trend a borfogyasztásban, de ne feledjük, hogy a franciák éves átlagban számolva az 50-60 évvel ezelőtti 100 literről jöttek vissza 40 literre, ami még mindig tisztességes mennyiség. Az utóbbi fél évszázadban sokat változott a világ, hódítani kezdtek a jó sörök, betörtek a piacra a színvonalas koktélok, és a vetélytársak megjelenésének természetes következménye, hogy a bor népszerűsége csökken. Hazánkban például az évenkénti 30-35 literről 20 liter alá. Ez tragédia. Ha nem sikerül megállítani a csökkenést, nagy bajban leszünk.
Véleményed szerint milyen tényezők erősítették és gyorsították fel ezt a folyamatot?
Egy kicsit elkényelmesedett az ágazat. Egy évtizede még azt mondtuk, hogy magyar ember magyar bort iszik, amit megtermelünk, az nálunk el is fogy, és nem vettük észre az apró jeleket. Például azt, hogy a fiatal felnőttek egyre kevésbé érdeklődnek a bor iránt, nem tudtuk őket megszólítani, és ez a korosztály most fájdalmasan hiányzik a rendszerünkből. A másik probléma az, hogy nem tartottuk fontosnak a marketinget. A versenytársak nagyon erős, koncentrált, ötletes marketinggel jelentek meg, és magukhoz csábították a fogyasztókat, miközben a borágazat még mindig azt gondolja, hogy a bor eladja önmagát. Ráadásul egyre nagyobb teret kap az egészségtudatos gondolkodás, ami sokszor alkoholellenességgel párosul. Ez bénítólag hat a kereskedelemre, és nem az alkoholmentesített bor a megfelelő válasz. Kommunikálni kellene a vörösborok egészségre gyakorolt pozitív hatását, ismeretterjesztő kampányokra lenne szükség, de nem teszünk semmit.
Te hogyan kezdenél hozzá?
Nincs csodarecept, de meggyőződésem, hogy a piaci folyamatok monitorozása a legfontosabb, abból kellene kiindulni. Nem a múltbeli és nem is az aktuális trendek érdekesek, azt kellene látnunk, hogy mi fog történni a jövőben. Az egyik amerikai borászat 16 éves fiatalokat mért fel indirekt kérdések segítségével, mert azt kutatta, hogy a srácok nagykorúsága idején milyen stratégiákat kell majd alkalmazniuk az értékesítésben és a marketingben ahhoz, hogy az üzenet elérje őket. Kaliforniában a brandépítés lett a lényeg. Nem számít, ha borászat nincs is mögötte, de ha egy brand ismertté válik, akkor eladható. A fiatalokat nem érdeklik a mesék az évjáratokról meg a százéves múltról, nekik az a fontos, hogy az a palack legyen a kezükben, ami abban a pillanatban éppen menőnek számít. De nem láttam olyan kutatást sem, ami a nők fogyasztási szokásait állítaná fókuszba. Pedig aki el szeretné adni a portékáját, annak ismernie kell a fogyasztók igényeit, és ki is kell tudnia szolgálni azokat. Tudom, hogy a marketing drága, és erre jut pénz a legkevésbé, de talán a kisebb közösségek vagy akár a borvidékek összefoghatnának a nemes cél érdekében. Nem a spanyolviaszt kell feltalálni, egyszerűen csak érzékelni kell, hogy mi van a világban, és annak megfelelően kialakítani a stratégiát.
Jól gondolom, hogy a ti képzésetekben erről is szó esik?
Pontosan! A képzésünk esettanulmány-orientált, minden tantárgyban rengeteg példával dolgozunk, amelyek a világ minden részéről érkeznek. Az oktató kollégák hozzák a tapasztalataikat, és mindig abból indulunk ki, mert nem a lexikális tudás a legfontosabb, hanem a szemléletformálás és a tapasztalatok megosztása.
Hány olyan képzés van a világon, mint a tiétek?
Alig néhány, de azok mind olyan egyetemeken – például Ausztráliában, Új-Zélandon, Kaliforniában, Franciaországban –, amelyek borvidékekhez kötődnek. A képzés nappali jellegű, tehát aki szeretné felvenni ezeket a tárgyakat, annak oda kell költöznie, és minimum másfél évig ott kell élnie az adott helyen.
Ezzel szemben a tiétek?
A miénk hibrid képzés, amihez hasonló sincs Közép-Európában. Rugalmas, bővíthető, vendégelőadókkal színesíthető, sőt a modulokat is bármikor ki lehet cseréni. Azt hiszem, hogy ez a jövő. Fontos, hogy itt senkinek sem kell felmondania a munkahelyén, noha a jelenléti oktatást nagyon fontosnak tartom, és meggyőződésem, hogy kizárólag online formában ezt a képzést nem lehet megvalósítani. Mindkét félévben lesz két intenzív, csütörtöktől szombatig tartó hétvége, amikor együtt vagyunk, a többi óra online zajlik, de nagyon nagy hangsúlyt fektetünk az otthoni feladatmegoldásokra is – ez lehet egyéni vagy csoportos, ahogy a hallgatóknak tetszik.
Viszont nem ad diplomát…
Ez igaz, de meggyőződésem, hogy azoknak, akik számára fontos, hogy ezzel a tudással felvértezzék magukat, nem a papír számít. A dijoni egyetemen, ahol évek óta előadok, van egy mesterképzés, amelynek a tartalma 80%-ban megegyezik a mi oktatási tematikánkkal. Másfél évig tart, 17 ezer euróba kerül, és ott kell lenni hozzá. Viszont aki elvégzi, tényleg kap diplomát.
Ha már szóba került az ár: a tiétek mennyibe kerül?
Ez sem olcsó, 2,5 millió forint, viszont piacképes tudást ad. Lejjebb sajnos nem mehetünk, azt a partnerek nem engednék.
Kinek ajánlod?
Minden magyar borásznak felírnám receptre, mert amit itt tanulhatnak, az egyébként hiányzik a rendszerből. Olyan hasznos információk birtokába kerülhetnek, amelyek a későbbiekben jelentősen megkönnyítik az életüket. Mert ha egy vállalkozást vezetek, tudnom kell, hogy mennyi az önköltségem, ki a konkurenciám, hogyan működnek az értékesítési csatornák, hogyan osztom el a marketingbüdzsét, hogyan elemzem a piacot, és még hosszan sorolhatnám. Tehát elsősorban a borászoknak szánom, de hasznos lehet a borágazat különböző beszállítóinak vagy azoknak is, akik borászatban dolgoznak, kereskedelemmel vagy marketinggel foglalkoznak. Érdekes lehet üzletvezetők, sommelier-k számára, és persze minden osztályban van néhány olyan intelligens műkedvelő, akinek belefér az életébe, hogy tanuljon valami újat.
Hány tantárgyatok van?
Hat unitra osztottuk a tananyagot, lesz vállalkozásfejlesztés, értékesítés, amelyben nagyon részletesen ismertetjük a világ valamennyi értékesítési modelljét az adózástól a specializációig, lesz marketing, borturizmus, lesz luxury wine marketing, amelyben a prémium szegmens értékesítéséhez tanulunk módszereket, a stratégiát és a pénzügyet pedig én adom majd elő a hallgatóknak.
Rajtad kívül kik az oktatók?
Én vagyok az egyetlen magyar, a kollégáim egy része a Burgundy School of Businessről, mások Kaliforniából, a Sonoma State Universityről érkeznek, de lesz olasz előadónk is. Mindenki mögött évtizedes tapasztalat van, és egyik részük az akadémiai, másik részük a gyakorlati oldalon erősebb. Nagyon jól kiegészítjük egymást.
Milyen szintű nyelvismeretre van szükség?
Nem kell tőle félni, de azért a középfokú angol nyelvismeret szükséges. A kollégáim tisztában vannak vele, hogy minden hallgatónak tanult nyelve az angol, ezért megbeszéltük, hogy bonyolult esszéírásos feladatokat nem kapnak majd.
Hogyan adnak számot a tudásukról?
Mivel nem kötnek bennünket felsőoktatái előírások, a képzés nem lesz vizsgahangsúlyos. Arra kérjük a hallgatókat, hogy a program végén tartsanak egy csoportos prezentációt.
Hol zajlanak az órák?
Budapest belvárosában, a Verno House nevű butikhotel különtermében, de látogatni fogunk borászatokat is. A csapatépítést nagyon fontosnak tartom, hiszen a hallgatóink mind felnőtt emberek, akik valamilyen háttérrel már rendelkeznek, így egymástól is tudnak tanulni.
Mennyire piacképes az itt megszerzett tudás?
Ha belegondolsz, a most futó trendek teljesen egyértelműen mutatják, hogy a bor értékesítése 80%-ban az üzleti stratégiákon múlik, és csak 20%-ban fontos a bor minősége. A tradíció már nem varázsszó többé, mindennek új lendületet kell adni, és azok lesznek a győztesek, akik tudják a választ a felmerülő kérdésekre, hiszen az a legjobb bor, amit már kifizettek. A dijoni képzés mindig pillanatok alatt betelik, pedig közel 40 főt fogadnak, jönnek a hallgatók Olaszországból, Spanyolországból, Dél-Amerikából, a világ minden részéről, mert látni, érteni és irányítani akarják a folyamatokat. Ez utóbbi viszont nem megy naprakész tudás nélkül.
Hogyan lehet jelentkezni?
Mivel nem egyetemi képzésről van szó, nem feltétel a diploma. Ki kell tölteni az adatlapot, és írni kell egy bemutatkozó motivációs levelet, amit majd megmutatok az oktatóknak. Ennyi az egész, októberben kezdünk.