Beszélgetünk

A magyar bor sokkal több egy exportcikknél

A magyar bor sokkal több egy exportcikknél című cikk borítóképe
2022. 03. 14. | Szabó Edit
Eddig soha nem látott méretű csúcstalálkozót szervez a magyar borokkal foglalkozó külföldi szakemberek számára az Agrármarketing Centrum. A Hungarian Wine Summit részleteiről Ondré Pétert, az Agrármarketing Centrum ügyvezetőjét kérdeztük…

Az Agrármarketing Centrum 2022. március 20-24. között első ízben rendezi meg a „Hungarian Wine Summit” elnevezésű szakmai programot. Mit takar pontosan a kifejezés, milyen jellegű rendezvényre készülnek?

A magyar borok csúcstalálkozójának alapját egy ötnapos, közel száz főből álló szakértői csoport beutaztatásán alapuló rendezvény adja. A nemzetközi meghívottak – kereskedők, a HoReCa szektor képviselői, szakújságírók, sommelier-k – borvacsorákon vesznek részt, bejárják az ország borrégióit, megismerik a borászok, a pincészetek történetét, a magyar borok és borvidékek sokszínűségét. A hazai és a nemzetközi szakmai közönségnek is lehetősége lesz csatlakozni a programhoz március 22. és 24. között, a Hungexpo területén, a Sirha Budapest rendezvényen, ahol borszemináriumokkal, sétálókóstolókkal, tokaji bor- és pezsgőbárral várjuk a borszakma képviselőit.

A programra komoly nemzetközi borszakértők, szakírók, kereskedők, sommelier-k érkeznek. Lehet már tudni, hogy honnan jönnek legtöbben? Vannak közöttük ismert nevek?

Közel 20 országból érkeznek meghívottak, főként Európából. Ha a szakértők számát nézzük, Lengyelország, az Egyesült Királyság és Németország kiemelten képviselteti magát, de például kínai, amerikai, indiai borszakmai képviselők is lesznek az eseményeinken.

A borszemináriumi előadók olyan idehaza és nemzetközileg is elismert szaktekintélyek, akik a magyar borokat értik és szeretik, például a furmint szerelmese, Caroline Gilby Master of Wine, a rozészakértő Elizabeth Gabay Master of Wine vagy a Villány-rajongó Peter McCombie Londonban élő, új-zélandi Master of Wine, aki a nagyvilág cabernet franc-jainak szakértője. Előadást tart emellett – a teljesség igénye nélkül – Romsics László, Győrffy Zoltán, Saša Špiranec, Balassa István, Gál Tibor, Sebestyén Csilla, Mészáros Gabriella, Wojciech Bońkowski és Horkay András is.

Hol zajlanak majd a szakmai programok? A magyar borászok utaznak a fővárosba, vagy borvidéki túrákat is tesznek a vendégek, hogy a helyszínen ismerkedhessenek a borokkal?

Mindkettő szerencsés párosítását szeretnénk megvalósítani. A nemzetközi delegáció a szélrózsa minden irányába indulva kis csoportokban, személyesen is ellátogat egy-egy borrégióba, hogy megismerkedjen az egyes területek sajátosságaival, a pincészetek történeteivel. A lehető legtöbb helyszínt, borfajtát és borstílust szeretnénk nekik megmutatni, ami csak a két napba belefér – ennek persze korlátai vannak.

Az összes magyar borrégió március 22-24. között, a Sirha Budapest rendezvényen felállított közösségi standunkon várja a vendégeket. A sétálókóstolón több mint nyolcvan borászat mutatkozik be a hazai és a nemzetközi közönségnek.

Mely borvidékek, borászatok lesznek jelen a rendezvényen?

A csatlakozási lehetőséget a borászok körében teljeskörűen meghirdettük, hiszen célunk, hogy minél több borászatnak biztosítsunk lehetőséget, a kisebb pincészetektől a nagy vállalkozásokig. A vezetett túrák helyszíneit pedig szakmai szempontok szerint választottuk ki, hiszen minél többfajta borélményt szeretnénk a vendégeinknek átadni. Egy-egy borkóstolón nem kizárólag egy pincészet borait kínáljuk majd, sokkal inkább a területek, technológiák, fajták sokszínűségére helyezzük a hangsúlyt.

Említette, hogy a fővárosban mesterkurzusok és sétálókóstolók is várják a nemzetközi szakmai közönséget. A tematikák megalkotásánál melyek voltak a legfontosabb szempontok?

A magyar borok sikeressége szerintünk az egyediségben és az ezerarcúságában rejlik, így a borszemináriumok tematikája is ezt követi. A tokaji aszú mellett a furmint, a kékfrankos, az olaszrizling, valamint a bikavér (Egerből és Szekszárdról) mind olyan kiváló tulajdonsággal rendelkeznek, amelyek erősíthetik pozíciónkat a világban.

Milyen eredményeket várnak a rendezvénytől?

Hiszek abban, hogy a magyar bor sokkal több egy exportcikknél, ugyanis a helyi hagyományokból táplálkozva, a gazdák történeteivel együtt születik. A bort meg kell ízlelni, szagolni, sőt nézni is. Szerintem a nagyvilág előtt igazán sikeresek hazai környezetben lehetünk, hiszen így építhetünk a magyar gasztronómiára, a hagyományainkra, a borvidékeink szépségére is.
Célunk, hogy az exportpiacunkat stabilan tartsuk, és ezen belül átrendeződést érjünk el a palackos borok javára. Szeretnénk a magyar borokat abba a prémium szegmensbe pozícionálni, ahol szerintünk a megérdemelt helyük van. Jelenleg a külföldön értékesített mennyiség kétharmadát a folyóbor teszi ki, árbevételben viszont már a palackos borok jelentik a kétharmadot. Ezen az arányon szeretnénk változtatni, hiszen a magasabb hozzáadott érték jobb pozíciót, nagyobb fejlődési lehetőséget is jelent.

A Hungarian Wine Summit egyszeri alkalom, vagy szeretnének minden évben ehhez hasonló lehetőséget teremteni a magyar borok nemzetközi megismertetéséhez?

A rendezvényt hagyományteremtő céllal szervezzük. Azt látom, hogy fontos munkát végzünk, beszéljünk akár a borászok, a fogyasztók számára elérhető itthoni képzésekről, vagy külföldi megjelenési lehetőségekről, üzletfejlesztési találkozókról. Elmondhatjuk, hogy a nemzetközi szintéren már most fontos eredményeket értünk el; két meghatározó szakmai magazin – a német Meininger és az angol Decanter – is a magyar borokat népszerűsíti Európában. Ezeket a megjelenéseket már korábbi szakmai kapcsolatainknak köszönhetjük. Emellett 2022. március 23-24-én egy helyen, a Sirha Budapesten lesz a Bocuse d’Or Európai Döntője és a Hungarian Wine Summit. Jelentős sikernek számít, hogy idén először a Bocuse d’Or rendezvényein is magyar borokat kínálnak majd.

Az írás megjelenését az Agrármarketing Centrum támogatta.


Fotó:
Fabien Lainé

Beszélgetünk
A win-win helyzetek megteremtése az erősségem című cikk borítóképe

A win-win helyzetek megteremtése az erősségem

2021. 12. 18. | Szabó Edit
Beszélgetés Romsics Lászlóval
Bő öt éve már, hogy Romsics László ül a Csányi Pincészet vezérigazgatói székében. Az azóta bekövetkezett változásokról, az újdonságokról és a tervekről kérdeztük…
Beszélgetünk
Ne féljenek az aszútól, nyissák ki bátran! című cikk borítóképe

Ne féljenek az aszútól, nyissák ki bátran!

2021. 10. 30. | Szabó Edit
Beszélgetés Toronyi Zsuzsával
Minden tekintetben egyedülálló rendezvényen mutatkoztak be a tokaji borkülönlegességek a londoni Trivet étteremben. A programról a szervezőt, a Wines of Hungary UK ügyvezetőjét, Toronyi Zsuzsát kérdeztük…
Vendégoldal
Boraink lenyűgözték a litván szakértőket című cikk borítóképe

Boraink lenyűgözték a litván szakértőket

2021. 06. 21. | Borsmenta
A magyar borstílusokat jól reprezentáló 18 tételes kóstolósort mutattak be Vilniusban, az Agrármarketing Centrum (AMC) által szervezett borpiaci üzletfejlesztési eseményen…
Vendégoldal
Magyar borok a nemzetközi online térben című cikk borítóképe

Magyar borok a nemzetközi online térben

2021. 06. 11. | Borsmenta
A Hungarian Business Wine Program keretében Csehországban és Oroszországban mutatkoztak be az exportképes borászatok az Agármarketing Centrum szervezésében.
Vendégoldal
A magyar rozék Elizabeth Gabay szemével című cikk borítóképe

A magyar rozék Elizabeth Gabay szemével

2021. 04. 20. | Borsmenta
A nyár közeledtével itt a legfőbb ideje, hogy megkóstoljunk néhány remek, fiatal rozét. Elizabeth Gabay Master of Wine ezt a tucatnyi bort ajánlja a Decanterben a magyar mezőnyből…
Iszunk
A magyar borokra figyel a világ! című cikk borítóképe

A magyar borokra figyel a világ!

2021. 04. 09. | Szabó Edit
36 oldalas mellékletet szentel a magyar boroknak a világ legismertebb borászati szaklapja, az angol Decanter. A kiadvány Toronyi Zsuzsa (Wines of Hungary UK) szervezésében, az Agrármarketing Centrum támogatásával jelent meg…