Utazz velem! – búcsú Valenciától

2021.09.02. | Gergely Györgyi
Feledhetetlen túra a Palau de les Arts Reina Sofia Operaház épületében, és érzékeny búcsú Valenciától…

Lefoglaltunk egy vezetett túrát az operába. Nagyon vártam, mert kívülről már teljesen lenyűgözött. Csodálatos az az építészeti bravúr és mérnöki zsenialitás, amit Santiago Calatrava létrehozott a Művészetek és tudományok városa gyanánt a Turia parkban. (Az építkezés 1994 végén kezdődött, az első épületet, a L'Hemisferic-et 1997-ben adták át (3D-s IMAX-mozi, planetárium és lézerszínház), a L'Oceanografic 2002-ben, az operaház pedig 2005-ben nyílt meg. És itt van a Tudomány Múzeuma is, egy hatalmas, háromemeletes interaktív tudományos intézmény – egyszer oda is el kell majd menni.

Az operaház

A Palau de les Arts Reina Sofia Operaház Európa egyik legnagyobb presztízsű ilyen jellegű építménye, különleges kinézete és hihetetlen akusztikája miatt. 2 föld alatti és 13 föld feletti szintje van. 75 méteres magasságával ez Európa legmagasabb operaháza.

Megint jókor voltunk jó helyen, mert olyan mákunk volt, hogy a Covid óta aznap megnyitó első bejáráson csak ketten voltunk Krisztával, így gyakorlatilag privát guide-unk volt egy fantasztikusan kedves nő személyében, aki legalább annyira élvezte a mi érdeklődésünket, mint mi az ő tájékoztatását. Szájtátva csodáltuk tehát belülről is az épületet a professzionális megoldásaival. Mint megtudtuk, 2 hatalmas koncertterem van a létesítményben, az egyik 1466 fő, a másik 1488 fő befogadására alkalmas. Az egyikben csak opera- és táncelőadásokat tartanak, a másikban koncerteket, és van egy „családias” terem is 380 főnek, ami a híres bostoni Berklee Zeneművészeti Egyetem valenciai tagozatának birtokában van.

Fotó: Gergely Györgyi/borsmenta.hu

A hangzásélmény mint fő szempont mindenekfelett áll mindhárom teremben, elképesztő megoldásokkal. Úgy csinálták meg, hogy mindegy, hogy egy ember ül a nézőtéren vagy telt ház van, az élmény ugyanaz, bármelyik helyről. A bőrüléseket pl. a Ferrari cég gyártotta, úgy kialakítva, hogy az ülések aljába is hangelnyelő szerkezet van beépítve, és még számtalan olyan megoldást láttunk, hallottunk, ami lenyűgözött minket. Engem annyira felcsigázott, hogy másnap estére vettem is jegyet egy operaelőadásra, de erről majd később...

Agua de Valencia

Ebéd előtt ittunk egy kávét stílusosan az Almodóvar utcában, a Cafe de las Horasban, ahol a szomszéd asztalnál ülő jó hangulatú hölgytársaságtól megtudtuk, hogy az Agua de Valencia nem pusztán frissen facsart narancslé, hanem megbolondítják egy kis vodkával, cavával (ez a katalán pezsgő) és ginnel. El is határoztuk, hogy legközelebb kipróbáljuk. Majd a strandos sziesztánk előtt még bóklásztunk kicsit a belváros labirintusos utcáin.

Zumba a parton

Fotó: Gergely Györgyi/borsmenta.hu

Másnap kivételesen délelőtt mentem a strandra, mert délután online dolgoztam, mielőtt elindultam az operába. A buszról leszállva egy zumbázó csoportba botlottam, akik a sétányon edzettek (imádom, ahogy a parkokat, tereket, beach-et használják mindenféle mozgásra).
Este pedig a világ minden tájáról érkező, tehetségesnél tehetségesebb fiatal énekesek briliáns koncertjét volt szerencsém élvezni. Az előadás után még fotóztam kicsit az éjszakában is, amíg hazasétáltam a megint tökéletesre sikeredett nap végén...

Elérkezett a búcsú ideje. Egy kis online reggeli munka után elbúcsúztam a belvárostól és a tengerparttól is. Estére a házigazdánk – aki addig is iszonyú kedves volt velünk, pl. mosott ránk – vacsorával várt minket, aztán szendvicset készített nekem az útra. Nagyon jó hangulatban váltunk el, és én másnap elutaztam Madridba. (Jön majd a beszámoló.)

Még néhány gondolat Valenciáról
  • Az első csupa pozitív benyomás után sem okozott csalódást a város. Sőt! Barcelona és az andalúz városok (Sevilla, Ronda, Granada és Córdoba) mellett nagyon belopta magát a szívembe. Valencia az élhetőségével tűnik ki közülük.
  • Rendkívül sok a zöld (maga a Turia park, ami keresztülfut a városon, és sok-sok más park és tér pálmafákkal, virágokkal). A széles, teres utcák, a gyönyörű, gondozott házak kellemes látványt nyújtanak, és egyébként is sok a látnivaló.
  • Fantasztikusan jó a tömegközlekedés (csak a tengerpartra 15 buszjárat közlekedik).
  • Nincs zsúfoltság, az emberek kedvesek, vidámak, láthatóan élvezik a lehetőségeiket.
  • Az árak nem elszálltak, szóval bárkinek jó szívvel ajánlom ezt a várost!
A sorozat első részét ITT, a másodikat ITT, a harmadikat pedig ITT lehet elolvasni.
Fotó:
Gergely Györgyi - Facebook

Tévedj el Barcelonában!

2017.12.29. | Szabó Edit
A Borsmenta karácsony előtt rövid nemhivatalos látogatást tett Katalónia fővárosában, és riporterünk többször is úgy érezte, eltévedt kicsit…

Galícia, a zarándokok földje

2019.09.27. | Vargha Márk
Galícia, 1. rész
Ha Spanyolország felé vesszük az irányt, legtöbbször Madrid, Barcelona, Andalúzia vagy esetleg Baszkföld a cél, pedig a kissé hűvös északnyugati partvidék is számtalan titkot rejt. Fede…
Utazunk

Galícia: utazás az albariño földjén

2019.10.14. | Vargha Márk
Galícia, 2. rész
Egy bort akkor lehet a legjobban megérteni, ha ott kóstoljuk, ahol termett. Spanyolország Rías Baixas borvidékének albariño nevű fehérborához a Rubianes és a Baión birtokot bejárva kerü…

Utazz velem – Valencia, az élhető város

2021.08.04. | Gergely Györgyi
Gergely Györgyi útinaplója
Parkok, tengerpartok, épületek, ételek, mediterrán életérzés, barátságos emberek. Gergely Györgyi útinaplójának első részében Valencia mutatkozik be…

Utazz velem – Valencia, a parkok városa

2021.08.11. | Gergely Györgyi
Gergely Györgyi útinaplója
Turia park, Jardín de Monforte, L'Esplanada de Vivers, fák, virágok, fény, egy isteni paella, na meg a Szent Grál. Gergely Györgyi útinaplójának második részében folytatódnak a valencia…

Utazz velem – lassulás Valenciában

2021.08.18. | Gergely Györgyi
Gergely Györgyi útinaplója
Városkapu, Selyembörze, bringázás, hajókázás a naplementében. Gergely Györgyi útinaplójának harmadik részében Valencia egy újabb arcát fedezhetjük fel…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (69) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (5) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (4) kovács nimród winery (14) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (15) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (247) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (7) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (99) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (16) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (206) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (21) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (30) villányi borvidék (90) vörösbor (139) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)