Menjünk Miskolcra!

2022.07.04. | Szabó Edit
Az acélváros megrázta magát, és kifejezetten vonzó turisztikai célponttá vált az utóbbi években. Miskolc önmagában is megér egy hétvégét, de aki bükki túrát, barlangfürdőt, vagy lillafüredi csónakázást is szeretne, jól teszi, ha egy hétig marad…

Két miskolci lokálpatrióta, Angyal Enikő és Varga Henrietta a fejébe vette, hogy megmutatja a várost és közvetlen környezetét az érdeklődőknek, de úgy, ahogy eddig még sosem látták.
Végiggondolták, mi minden férhet bele egy aktív hétvégébe, megkeresték hozzá a legfontosabb partnereket, és már robogott is velünk a sajtóbusz a borsodi megyeszékhely felé.

Élménytúra Miskolcon, Végállomás bistro & wine

Borszakíróként gyakran járok azon a vidéken, hiszen a munkám időnként a Tokaji borvidékre szólít. Olyankor azonban egy nagyívű kanyarral kikerülöm Miskolcot, és hacsak nem döntök úgy, hogy megnézek egy kedvemre való előadást a színházban (és eszem előtte egy pizzát a kihagyhatatlan Pizza, Kávé, Világbékében), évek telnek el anélkül, hogy betérnék a városba.

Éppen ezért esett le az állam nemrég, amikor egy kedves meghívásnak eleget téve kóstolót tartottam az Avasi Borangolás nevű rendezvényen. Tudtam, hogy valaha aktív boros élet volt a városban, és évtizedekkel ezelőtt a hegy nagy részén még szőlőt érlelt a nap, de álmomban nem gondoltam, hogy a felújított avasi pincesor ennyire gyönyörű. Az Avason – ahogy a város több helyszínén – most is felújítás, építkezés zajlik, kényelmesebbek lesznek az erdei utak, biztonságosabbak a lépcsők, modernebb a játszótér, és a következő ütemben megszépül majd a város jelképpé vált épülete, az Avasi kilátó is. De ne szaladjunk ennyire előre.

Megújul a diósgyőri vár

Élménytúra Miskolcon, diósgyőri vár

Lelkes kis csapatunk első útja a diósgyőri várhoz vezetett, melyet lovagkirályunk, Nagy Lajos építtetett. A középkori erődítmény épp komoly rekonstrukción esik át, így jelenleg nem látogatható, mi viszont bebocsátást nyertünk, és az előírásoknak megfelelő öltözékben, szakszerű kíséret mellett tekintettük meg a munkálatokat. Kevesen tudják, hogy Buda, Visegrád és Zólyom után Nagy Lajos itt időzött legtöbbet, és igen kedvelte a bükki vadászatokat. Az építmény rejti Közép-Európa legnagyobb lovagtermét, és az itteni kápolnában őrzik I. Lajos lánya, Szent Hedvig csontereklyéjét is. A 13 milliárd forintból megvalósuló felújítás után a vár visszakapja középkori arcát. A várárok megtelik vízzel, a „Királynék kertjét” korhű fűszerekkel és növényekkel ültetik be, visszaépítik a bástyákat, és megszületnek a külső várteraszok, így a látogatók majd a várfalon is sétálgathatnak. A várat a tervek szerint 2024-ben nyitják meg újra a látogatók előtt.

Ebéd a Végállomásban

Könnyű, ám cseppet sem egyszerű ebédünket a Végállomás bistro @ wine szolgálta fel számunkra. A lillafüredi kisvasút végállomásának épületében közel negyedszázada nyílt étterem jóval megelőzte korát. Ez volt a város első pizzériája, de aztán magyaros ételeket kezdtek készíteni, és a hely egyre népszerűbbé vált a vendégek körében. Bisztróvá a 2010-es évek elején alakult, és kínálatát Várvizi Péter kreatív séf segítségével állítják össze. A helyi alapanyagokra támaszkodó konyhát Darab Ádám vezeti, Végállomás fantázianevű burgerükkel elnyerték a „Legjobb street food lelőhely” címet az észak-magyarországi térségben. A Wine Station kínálatában a helyi értékek mellett a hazai nagyágyúk borai is fontos szerepet kapnak, de a nemzetközi válogatás is körültekintő. És persze nem csak borban, párlatban is erősek. Ebédre szederrel és feta sajttal megbolondított céklakrémlevest kaptunk, amely egyszerre volt édes és sós, krémes és komplex. Majd koktélparadicsomos madársaláta érkezett, és áfonyás csokitorta zárta a sort. Megfogadtam, hogy most nem fogok borokról írni, de el kell mondanom, hogy Sándor Zsolt zweigeltje igen jól húzta alá az ízeket, jó szívvel ajánlom mindenkinek.

Ebéd után mentünk el arra az erdei túrára, amelyről külön beszámolót írtam, annyira izgalmas volt, és csak ajánlani tudom mindenkinek. A cikk ITT található.

Mint az a korábbi beszámolónkból kiderült, a Végállomásban elköltött vacsoránk eléggé emlékezetesre sikeredett. Aki szeretné elolvasni, hogy milyen is az erdő íze, kattintson IDE!

Az Avas

Miskolc „hegye” valójában egy 234 méter magas vulkanikus domb. Itt található a már említett kilátó, valamint a belváros legidősebb épülete, a gótikus református templom is. Dísztelen méltósága bámulatba ejtő, akárcsak az a hihetetlen tetőszerkezet, amelyet csak fából, egyetlen szög beverése nélkül építettek fel. A templom mellett álló, 16. századi harangtorony meghatóan dacol az idővel. Hogy a szerencsés véletlennek vagy az isteni gondviselésnek köszönhető, nem tudhatjuk, de soha semmilyen bántódás nem érte az eltelt évszázadok során. Harangjátéka minden negyedórában messzire elhallatszik.

Az Avasi Pincesor Miskolc rég elfeledett – de mostanában örömteli módon újraéledő – boros hagyományait őrzi. Az itt található több mint 900 pince közül többet is 3-400 évvel ezelőtt építettek. A város lakói az 1970-es évektől kezdték újra birtokba venni a présházakat, és mostanra sok közülük visszakapta régi fényét. Egyre többször rendeznek itt boros programokat, a város és a turisták nem kis örömére. A rendezvények központja általában a Bortanya épülete, amely a klasszicista borházak egyetlen példája a hegyen. Itt most minket is kóstolóval vártak – jaj, még egy bor! –, Borbély Roland a Gallay Pince 2021-es kabarját töltötte a poharunkba.

Desszertem – színház előtt vagy bármikor

Az Avasról egy kényelmes sétával vissza lehet érni a város központjába. Ha idegenvezetővel tesszük meg a túrát – ahogyan mi is –, akkor megismerkedhetünk a belváros régi, patinás épületeinek történetével. A Pizza, Kávé, Világbéke hangulatos terasza most is hívogató, mi viszont sütizni, kávézni indultunk.

A színház művészbejárója mellett nyílt Desszertemről írtam már korábban, és most örömmel nyugtáztam, hogy a minőségből jottányit sem engedtek azóta. Minden finom, színes, gazdag, igényes és egyedi. A francia és a magyar desszertválaszték Lovász Évi szakmai vezetésével születik, a pultban a hagyományos sütik (Rákóczi-túrós, Sacher-torta, almás vagy meggyes pite) mellett ott sorakoznak a szezonális desszertek, és az olyan különlegességek, mint a málnás-rózsás szelet, a sós-karamellás muffin vagy mousse, és jó hír, hogy az ételintoleranciával élők számára is akad egy-két izgalmas ajánlatuk. Az enteriőr vonzó, barátságos és egyedi, és nemcsak a kávékat, hanem az alkoholos italokat is nagy gonddal válogatták össze.

A színházban épp véget ért a délelőtti próba, így amíg a sütinket ettük és a fagyinkat kanalaztuk – a fagyipult is megérne egy misét –, több jól ismert színész is beugrott egy kávéra. Úgy tűnik, a Desszertem az a hely, ahol összejönnek a jó emberek. Engem is ért meglepetés: éppen ott volt Bodó Judit, a bodrogkeresztúri Bott Pince borásza, akivel már rég nem találkoztam. Ha lett volna időnk, bizonyára leültünk volna egy kávéra az árnyas teraszon. A hely hívogató és szerethető. Minden városnak kellene egy ilyen!

A HÁZ, ahol a kávé is finom

Az éjszakát Diósgyőrben, A HÁZ-ban töltöttük, ahol a megszokott szállodai sterilitás helyett minden az otthonosságról szól. Az igényesen kialakított szobák egyedi berendezést kaptak, a családdal érkezők pedig a konyhával is ellátott apartmanokat vehetik igénybe. A szaunaházat a barátságos kertbe építették, jólesik ott pihenni egyet két program között. De ami ezt a helyet egészen kiemeli a hasonló színvonalú szálláshelyek sorából, az nem más, mint a kávékínálata. A HÁZ ugyanis a Gál Milán kávépörkölő és barista által kifejezetten számukra pörkölt kávékat tartja. Az ízeket egy intenzív bemutató során ismerhettük meg, és bár nem állítom, hogy azóta vakon különbséget tudok tenni kolumbiai és brazil kávé között, nagyjából megértettem, hogy miért lehet menthetetlenül beleszeretni ebbe a világba. A HÁZ-ban amúgy a reggeli is jó, és házi sütiben verhetetlenek.

Sorozatunk befejező részében Lillafüredre és Miskolctapolcára megyünk. Ott is jó ám!

Fotó:
Szabó Edit -
Bátor Laca - weboldal

Beszélgetünk

Nyílik a Világbéke – megírom!

2017.09.14. | Szabó Edit
Beszélgetés Dudás Szabolccsal
Áprilisban felröppent a hír: pizzázót nyit Miskolcon az encsi Anyukám mondta étterem csapata. Megkérdeztük Dudás Szabolcsot, hogy halad a projekt…

Desszertem

2017.12.20. | Szabó Edit
Kekszek, piték, színes torták, vajpuha krémek, omlós linzerek: édes kísértés, aminek ellenállni képtelenség. Szerencsére nem is kell, a miskolci Desszertem Cukrászműhely folyamatosan vá…
Iszunk

Borászat lett a kerámiagyárból

2020.10.08. | Szabó Edit
A bodrogkeresztúri kerámiagyár falai közé új élet költözött. Bodó Juditék a falubeliek régi történeteit hallgatva vették birtokba a Bott Pince új feldolgozóját…
Eszünk

Sub Rosa – „kávé bizalmasan”

2021.08.21. | Juga Péter
Idén áprilisban nyílt meg Miskolc főutcáján a Sub Rosa Cafe. A kultúra és a gasztronómia összefonódásából létrejött találkozóhely art deco stílusával a múlt század kávéházi hangulatát i…

Az erdő csodái

2022.06.21. | Szabó Edit
Nem mindennapi menüsorral kényezteti vendégeit a miskolci Végállomás bistro & wine. Bózsó Gyula erdész és Várvizi Péter kreatív séf segítségével arra vállalkoztak, hogy a környékbel…

Megkóstoltuk az erdőt

2022.06.25. | Szabó Edit
A miskolci Végállomás bistro & wine az erdő különleges ízeivel komponálta meg menüsorát. Az ételeket Várvizi Péter kreatív séf és Darab Ádám konyhafőnök készítette, az italokért Vál…

címkék

amerika (4) aprókertek (29) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (44) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (119) balatonboglári borvidék (15) balatonfüred csopaki borvidék (23) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (19) biobor (4) biodinamikus (8) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (6) bor (293) borász (52) borászok borásza (12) borbár (36) borfesztivál (41) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (65) bornapló (8) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (287) bortúra (31) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (30) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (234) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (6) csányi pincészet (9) csirke (12) csokoládé (12) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (12) demeter zoltan (5) desszert (5) desszertbor (4) édes (108) eger (69) egészséges (11) egri borvidék (10) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (25) etyek budai borvidék (26) etyeki kúria (17) ezerjó (5) fehérbor (97) fesztivál (45) figula (5) figula pincészet (4) franc&franc (7) franciaország (8) friss (4) frittmann (6) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (5) gálné dignisz éva (5) gere attila pincészete (5) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (6) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (9) hétszőlő (4) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (151) ipacs szabó istván (4) iszunk (13) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (14) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (23) kéknyelű (15) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (4) koktél (13) kolonics pincészet (4) könnyű (15) könnyűvér (5) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (16) kovács nimród (4) kovács nimród winery (14) köveskál (9) közben esznek (10) kreinbacher birtok (11) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (17) laposa birtok (5) leves (25) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (68) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (4) merlot (15) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (10) művészinterjú (18) nagyi receptje (4) narancsbor (5) natúr bor (7) nemzetközi borvásár (4) néró (4) neszmélyi borvidék (4) nyár (16) nyaralás (5) nyári (6) olaszország (47) olaszrizling (31) őstermelői piac (6) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (18) pálinkaverseny (13) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pázmánd (35) pécs (10) pékség (7) pét-nat (23) pezsgő (94) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (13) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) rácz jenő (5) rajnai rizling (25) recept (247) rókusfalvy birtok (5) rosalia (6) rozé (50) saláta (12) sanzon (9) sárospatak (4) sauska (7) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (50) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (19) sör (46) sós (99) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (16) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szekszárd (57) szekszárdi borvidék (15) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (21) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szüret (4) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) természet (4) természetes bor (20) tészta (17) tesztelünk (206) tokaj (153) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (111) tokaji aszú (44) török (21) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (17) utazás (79) utazási tippek (39) utazunk (41) vacsora (12) váli péter (4) vega (12) velencei-tó (19) verseny (15) veszprém (4) villány (30) villányi borvidék (90) vörösbor (139) vylyan (30) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)